A műhold ultraibolya képalkotó spektrográfja által, mintegy hetven kilométer magasságot szemléltető mérések alapján készült el a jelenség képi, valamint videós megjelenítése. Az éjjel rögzített három légkörfénylésből a legelső a legerősebb, és csak a marsi tavasz és ősz időszakaiban látható.
„Ezek az első globális adatok a Mars légkörének középső magassági szintjéről, arról az egyébként rendkívül fontos szintről, amelyben a gázok szállítása-keveredése zajlik az alacsonyabb szintek és a felső légkör közt”- magyarázta Nick Schneider, a Coloradói Egyetem Légkör- és Űrfizikai Laboratóriumának (LASP) szakembere.
A fénylések ott jelentkeznek, ahol a lefelé haladó, függőleges légmozgások az alacsonyabb, és ezáltal sűrűbb légrétegekbe sodorják a gázokat. Ennek köszönhetően felgyorsulnak a nitrogén-oxid termelődéssel járó folyamatok, melynek során a molekulaképződést ultraibolya tartományú fénylés kíséri. A Mars nappali oldalának légkörében a Napból érkező fotonok energiája felbontja ezen molekulákat, amik aztán éjjel - a légi áramlatok miatt - ismét összekapcsolódhatnak.
"Az ultraibolya fény helye egy körülbelül ezer kilométer átmérőjű terület a légkör hetven kilométeres magassági szintjén, a fényereje pedig hasonló a földi sarki fényhez. Sajnálatosan a marsi légkör kémiai összetétele miatt látható tartományú fény nem keletkezik a kémiai reakció következtében, emiatt a jövő marsi űrhajósainak nem jelent majd kellemes esti lazulást a jelenség megfigyelése” – mondja Zac Milby, a LASP másik kutatója.
„Ez igazán kár, mivel a fénylő régió napnyugta után ragyog fel, és háromszáz kilométer per órás sebességgel hasít keresztül az égbolton.”
A jelenség pulzálása a Mars légkörének jelentős hullámzásáról árulkodik, tulajdonságaikból pedig az látszik, hogy a hullámokat a napfény okozta fűtő hatás, valamint a Mars óriásvulkánjainak régiója felett felemelkedő légréteg együttese határozza meg. Hogy a légkörfény alakja miért éppen spirális formát ölt, annak okát eddig nem sikerült megfejteni. „A MAVEN adatai közül eddig a marsi légkör fogyásáról, és a marsi klíma átalakulásáról született felfedezésekből tudjuk, valóban hatalmas a jelentőségük a nagy léptékű légköri áramlatoknak, áramlási rendszereknek, amelyek az egyes gázokat a felszín és a világűr határa közt szállítják” – jegyzi meg Sonal Jain, ugyancsak a LASP munkatársa. Bár a szóban forgó légkörfényt már az európai Mars Express szonda is észlelte, azonban a MAVEN kifinomult, és modernebb műszerei tették csak lehetővé a részletes vizsgálatot. A kutatócsoport következő célja a jelenség légáramlatainak és évszakos változásainak még részletesebb felmérése.
(Fotó: Needpix, NASA/MAVEN/GODDARD SPACE FLIGHT CENTER/CU/LASP)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR