Az Airshow China 2024-en a Kínai Repülési Ipari Társaság (AVIC) bemutatta a Fehér Császár B Variáns nevű hatodik generációs vadászrepülőgép-koncepciójának makettjét. Habár csak modellről van tehát szó, az már kirajzolódik, hogy képzeli a jövő harci gépét az ázsiai ország – nem meglepő mód a Fehér Császár igazodik a többi hatodik generációs vadászhoz, vagyis a lopakodóképesség, a mozgékonyság és a harci hatékonyság egyaránt kiemelt célok – számol be róla a Defence Blog.
A Fehér Császár B Variáns modelljén látszik, hogy a repülőgép vázán jól látható változtatásokat terveznek: különösen a hátsó és a szárny részeken. Ezek alapján a belső fegyvertér kifejezetten nagy lesz, hogy nagyobb levegő-föld fegyvereket is befogadhasson, ami növeli a gép tűzerejét a földet célzó támadások során. Emellett a szerkezeti módosítások a lopakodóképesség és a manőverezőképesség javítását is célozzák, aminek lényege a gép észlelhetőségének a csökkentése, de mindezt úgy, hogy a repülő ne veszítsen a mozgékonyságából – különösen a harci helyzetekben.
Mint az már alapeset a tervezett hatodik generációs gépeknél, a Fehér Császár az ember-gép interakció terén is hétmérföldes csizmával lépne előre a jelenlegi megoldásokhoz képest. Különösen hangsúlyos a mesterséges intelligencia (AI) és a fejlett adatfúziós képességek beépítése, amelyek tehát kulcsfontosságúak a hatodik generációs platformok számára globálisan is. Ezek a technológiák várhatóan lehetővé teszik a zökkenőmentes együttműködést a pilóta nélküli légi rendszerekkel (UAS) is, hogy a repülőgépek gyorsan megoszthassák az információkat, és minimális pilóta-beavatkozással működhessenek összetett harci környezetekben.
Fontos cél a fentieken túl a karbantartás egyszerűsítése, amellett a működési hatékonyság javítása, amelyek együtt emelhetik a bevetési arányt is.
Bár az AVIC nem közölt műszaki részleteket, a makett bemutatásából annyi kiderül, hogy Kína próbál vagy legalábbis szeretne lépést tartani a globális hatodik generációs vadászprogramokkal. A mesterséges intelligenciával és adatfúzióval kapcsolatos kínai tervek különösen egybevágnak a következő generációs katonai repülőgépek nemzetközi trendjeivel.
Ha azonban nagyon lecsupaszítjuk a dolgokat, akkor ez csak egy nagyobb és pofás makett, miközben a hatodik generációs gépek fejlesztése a legnagyobb és legtapasztaltabb játékosok számára is nehezen megugorható feladat – több fejlesztési program olvadt egybe az évek során, míg az amerikai Next Generation Air Dominance (NGAD) fejlesztését épp idén nyáron szüneteltették egy rövidebb időre (a többi következő generációs légi programmal együtt), hogy újraértékeljék azt. Az NGAD fejlesztési szünetének oka egész pontosan az, hogy a gépet lényegében egy következő generációs légifölény vadásznak, vagyis az F-22 Raptor utódjának szánták, a légierő új irányvonala viszont a légi fölényt már nem egyetlen platformra alapozza, hanem a drónokat is bevonva, több rendszer együttműködésére épít. Ezzel párhuzamosan a légierő költségcsökkentési lehetőségeket is keres az NGAD fejlesztése során, a cél, hogy az ár ne szaladjon túl az F-35 amúgy legendásan brutális költségein. A mostani szünet során azt is vizsgálják, hogy mennyire érdemes a személyzettel vagy anélkül működő változatok felé fordulni, és az autonóm drónok milyen mértékben vehetnek részt felügyelet mellett a légi harcokban.
Magyarán egy hatodik generációs vadász kifejlesztése még a legnagyobb és leggazdagabb országok számára sem könnyű feladat, miközben, mint látható, menetközben akár a prioritások is megváltozhatnak, ami miatt akár a globális trendek is irányt válthatnak. Így erősen kérdéses, hogy a kínai gép mennyire fog, no pláne ebben a formában megvalósulni.
(Kép: AVIC)