Így terraformálhatnánk a Marsot és a Vénuszt

2023 / 05 / 26 / Felkai Ádám
Így terraformálhatnánk a Marsot és a Vénuszt
Jim Green, a NASA vezető tudósa árulta el egy nyugdíjazása előtti interjúban, miként terraformálhatnánk ezt a két planétát.

James Green a NASA vezető tudósa tavaly vonult nyugdíjba, és ebből az alkalomból adott egy interjút a NY Times-nak, amiben egyebek mellett a Mars és a Vénusz terraformálásának a lehetőségéről is beszélt -- mi pedig az ezt érintő rész foglaljuk össze az alábbiakban. Green egyébként 1980 óta dolgozik az űrhivatalnál, ami idő alatt több mint 100 tudományos munka fűződött a nevéhez, és segített megérteni a Föld mágneses mezejének a működését, felderíteni a Naprendszer külső részét, és kutatni az élet után a Marson.

Egy korábbi munkájában pedig felvetette annak a lehetőségét, hogy miként lehetne a Marsot terraformálni, vagyis lakhatóvá tenni az emberek számára. Mint Green azt az interjú során elmondja, a Mars korábban kék bolygó volt. Ma már tudjuk, hogy a Mars elvesztette mágneses terét, a víz elkezdett elpárologni, és a Mars körülbelül 3,5 milliárd évvel ezelőtt elkezdte a ma általunk ismert képét felölteni.

Green elképzelése ennek megfelelően úgy fest, hogy egy óriási mágnese pajzsot helyezünk a Mars és a Nap közé, ami megakadályozza, hogy a Napból érkező részecskék tovább pusztítsák a planéta légkörét – amennyiben ugyanis ez megtörténik, a légköri nyomás növekedésnek indul, és a Mars lényegében magát kezdi terraformálni. A terraformálás első szintje a 60 millibar elérése, ami 10-szerese a mostaninak. Ezt hívják Armstrong-határnak, ahol nem forr fel az ember vére, ha kilép a felszínre. Ha ugyanis nem lenne szüksége szkafanderre a Mars felszínén, az sokkal rugalmasabb és mozgékonyabb ott tartózkodást tenne lehetővé. A magasabb nyomás magasabb hőmérsékletet is eredményez, a kettő együtt pedig lehetségessé teszi a növények talajban történő termesztését.

Green hozzátette azt is, hogy számos forgatókönyv létezik a szükséges mágneses árnyékolás elkészítésére. A kutató egyébként akkor két éve dolgozott egy papíron, ami ezt a témát járja körül, de nem számított jó fogadtatásra, mivel eleve a terraformálást elég sokan ellenzik. Az interjúban Green azt is elmondta még, hogy a Földhöz eléggé hasonló Vénuszt is meg lehetne változtatni egy fényvisszaverő fizikai pajzzsal. Egy ilyen pajzs segítségével ugyanis az egész bolygó hőmérséklete csökkenni kezdene.

(Kép: Store Norse Lexikon/Daein Ballard, CC BY-SA 3.0 NO)