Így zajlik egy telefonos netbank-átverés, egy olvasónk majdnem áldozat lett

2021 / 07 / 23 / Pőcze Balázs
Így zajlik egy telefonos netbank-átverés, egy olvasónk majdnem áldozat lett
A Rakétán többször írtunk arról, hogy bűnözők hogyan próbálnak hozzáférni a jelszavainkhoz, fiókjainkhoz, de most fordult először elő, hogy egy olvasónk megosztotta velünk, hogy hogyan lett belőle majdnem áldozat.

Tamásnak aznap rengeteg nem fogadott hívása volt - és közülük elég sok nem kijelzett számról. Aztán végül utolérték őt. Egy hölgy mutatkozott be, aki egy magyar bank ügyfélszolgálati munkatársának adta ki magát. Elmondta, hogy egy gyanús tranzakció miatt telefonál: egy húszezer forint környéki rendelés az egyik legismertebb magyar online áruházból. Amikor Tamás jelezte, hogy ő nem ügyfele ennek a banknak, a hölgy azonnal kapcsolt, és mondta, hogy a webáruház az ő ügyfelük, emiatt vizsgálódnak a kollegáival. Megkérdezte, hogy melyik banknál vezeti a számláját olvasónk, akiben ekkor még csak pislákolt a gyanú, ezért válaszolt a kérdésre. A hölgy elköszönt, hogy "kapcsolja az illető bankot", majd némi várakoztatás után egy másik nő vette át a hívást.

Ő "beazonosította" Tamást, elkérte az édesanyja nevét és a születési időpontját. Elmondta, hogy a webáruházas rendelés mellett egy kilencszáz dolláros bitcoin tranzakció is gyanús nekik, amely hajnalban történt volna, ám a bankbiztonság lefülelte. Azt mondta, hogy olvasónk erről azért nem kapott SMS-értesítést, mert valószínűleg eltérítették a szöveges üzeneteit. Majd a nő megkérdezte, hogy Kecskemét környékéről nem lépett-e be a netbankba mostanában, mert lát onnan belépési kísérletet - és valószínűleg szerencséje volt, mert Tamásnak él arra rokonsága. Hogy teljes legyen a bizalom, az "ügyfélkapcsolati munkatárs" jelezte, hogy természetesen ő semmilyen felhasználónevet vagy jelszót nem kérhet és kér el, de kapcsolná egy kollegáját, akivel olvasónk meg tudja nézni, hogy minden rendben van-e a fiókjával.

Vagyis ekkor már a harmadik bűnözővel beszélt a leendő áldozat.

Ez a szereplő már egy férfi volt, és miután kikérdezte Tamást arról, hogy milyen telefonja van, rögtön jelezte, hogy frissítenie kéne a netbank alkalmazást - amiről olvasónk tudta, hogy az aktuális verziót használja. "Nem, nem azt az appot, az Anydesket" - vagyis egy olyan távoli elérést biztosító programot, aminek a letöltése után valószínűleg megkérték volna Tamást, hogy lépjen be a fiókjába, végignézve minden gombnyomását. Ez azonban nem történt meg, olvasónk jelezte, hogy ez már neki gyanús, és kér szépen egy telefonszámot, amin vissza tudja hívni az ügyfélszolgálatot. Ekkor rátették a telefont. Utólag persze Tamásnak is nyilvánvaló az átverés, de azt mondja, hogy útközben, lépésről lépésre mindig csak egy kicsit volt gyanakvó. Utána röviddel beszélt a bankjával és a telefonszolgáltatójával is, nehogy más rosszabbul járjon, mint ő.

Ugyan minden bank elhelyez időről időre figyelmeztetéseket, ha phishing vagy más támadások zajlanak az ügyfeleik ellen, de annyit biztosan tanulhatunk az esetből, hogy a bűnözők feltehetőleg egyre több erőforrást és leleményességet raknak egy-egy ilyen akcióba. Már sejtik, hogy egy jelszót kerek-perec elkérni gyanús lenne, abban viszont bíznak, hogy egy távoli hozzáférést adó program telepítésére rávehetőek az emberek.

(Borítókép: Dan Dennis/Unsplash)

További cikkek a témában:

Az összes megtakarítását elveszítette, mert rossz alkalmazást töltött le a telefonjára Phillipe Christodoulou csak egy kriptotárcához tartozó alkalmazást töltött le az App Store-ból, de néhány pillanat alatt az összes bitcoinja felszívódott. A férfi 180 millió forintnak megfelelő összeget vesztett el, és nem ő volt mostanában az egyetlen, aki így járt.

Most a Magyar Posta nevében próbálják kicsalni az emberek pénzét Az adathalászok ajándék iPhone 11 ígéretével próbálják az adataik átadására rábírni a hiszékenyebb internetezőket.

Azt hitték, évvégi bónuszt kapnak, pedig csak a főnökeik tesztelték őket Az átverés nemes célt szolgált, de a cég dolgozói érthető módon eléggé kiakadtak rajta.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.