Ilyen lesz az első európai marsjáró 2023 / 12 / 18 / Bodnár Barna

2028-ban az Európai Űrügynökség (ESA) elindítja az eddigi legambiciózusabb felderítő küldetését, amelynek célja az élet múltbeli és jelenlegi jeleinek felkutatása a Marson. A Rosalind Franklin rover lesz az első marsjáró, amely akár két méter mélyre is képes lesz lefúrni a vörös bolygó felszíne alá, ezzel pedig a felszíni sugárzástól és a szélsőséges hőmérséklettől védett talajmintákhoz juthat, amelyeket a fedélzetén lévő laboratóriumban elemez majd. Az ESA missziója egyben azokat a kulcsfontosságú technológiákat is hivatott bemutatni, amelyekre Európának is mindenképpen szüksége lesz a jövőbeli bolygókutató küldetésekhez. Ezek közé tartozik az égitesten való biztonságos landolás, az önálló felszíni mozgás, valamint a fúrás, a mintafeldolgozás és a kapcsolódó elemzés automatikus elvégzése. Az alábbi videón látható Rosalind Franklin rover újszerű vezetési technikákat is alkalmaz majd, többek között a nehéz terepek leküzdésére szolgáló kerékmozgást, valamint autonóm navigációs szoftvert. A marsjáró az ESA, marsi életet kutató ExoMars-programjának második küldetése. Az első a marsi légkörben lévő gázokat vizsgáló Trace Gas Orbiter 2016-ban indult, a rover pedig a tervek szerint 2028-ban kezdi majd meg hosszú útját a Marsra. (Borítókép és videó: ESA)
Öt kilométer mély lyukat fúrnának a Holdba, hogy kiderüljön, örökéletű-e a proton
Lebomlik-e a proton vagy sem? A kérdésre a válasz egyesítheti a fizika két ellentétes elméletét, és erre bizonyítékot a Hold mélyén találhatunk.