Nem csoda, hogy az első elektromos függővasútnak az egész világról a csodájára jártak, többek között az amerikai Biograph cég munkatársai is, akik az akkoriban még szintén nagy ritkaságnak számító mozgóképgyártásban voltak érdekeltek. A Biograph technológiájának különlegessége, hogy az elterjedtebb 35 mm-es filmmel ellentétben ők 68 mm-es tekercseket használtak a forgatáshoz, így a felvételeik akkori mércével mérve kiváló minőségűek voltak.
A vállalat által 1902-ben forgatott videót Denis Shiryaev vette kezelésbe 2020-ban, aki a neurális hálózat segítségével 4K-sra javította a felvétel felbontását, a másodpercenként látható képkockák számát 60-ra növelte, emellett stabilizálta és ki is színezte a filmet, a sebességét pedig lelassította, hogy realisztikusabb legyen.
A Wupper-patak felett haladó függővasút egyébként a mai napig üzemel. A 13,3 kilométer hosszú vonalnak 20 megállója van, és naponta 80 ezren használják, vagyis nagyságrendileg annyian, mint a budapesti kisföldalattit, ami alig néhány évvel korábban készült el, és a kontinensen szintén egyedülállónak számított.
Shiryaev videója nyomán hamar elkészült egy "akkor és ma" videó is, amin a függővasút kabinjából csodálkozhatunk rá, mennyit változott Wuppertal közel 120 év alatt.
Ez a cikk eredetileg 2020. 08. 23-án jelent meg a Rakétán.
(Petapixel, Wikipedia, Rare Historical Photos)