Íme a legnagyobb felbontású fotók, amik a Napról valaha készültek

2020 / 02 / 03 / Bobák Áron
Íme a legnagyobb felbontású fotók, amik a Napról valaha készültek
A Daniel K. Inouye napteleszkópot épp csak beüzemelték, de máris felbecsülhetetlen értékű fotókkal szolgált a csillagászoknak. És persze nekünk is.

A teleszkópot üzemeltető National Science Foundation (Nemzeti Tudományos Alap) múlt szerdán tette közzé az első képeket, amiket a távcsővel készítettek, és amiken a csillagunk felszíne látható, eddig soha nem látott felbontásban.

A Daniel K. Inouye napteleszkóp által készített fotó, a bal alsó sarokban az Egyesült Államok méretarányos térképe.

De mit látunk a képen?

A teleszkóp egy 36 500 x 36 500 kilométeres területet fotózott le, amelyen minden egyes "cella" nagyjából akkora, mint Texas, vagyis hét és fél Magyarországnyi területű. A cellákat az egész égitestet beborító gázok áramlása okozza: a részecskék közepén látható világosabb részeken a forró plazma felszínre tör a Nap belsejéből, majd lehűlve visszasüllyed. Ezeken a sötétebb részeken jól kivehetők a mágneses mezők is, amelyek a csillagászok elképzelései szerint energiát továbbíthatnak a Nap légkörébe, magyarázatot nyújtva arra, hogy hogyan lehet a korona csaknem háromszor olyan forró, mint a Nap felszíne.

Belenagyítva a képbe még jobban kivehetők a forróbb és a hűvösebb területek, valamint a mágneses mezők is. A bal alsó sarokban Texas méretarányos térképe.

A hawaii demokrata szenátorról elnevezett Daniel K. Inouye teleszkópot 2012-ben kezdték el építeni a Hawaii Maui-szigeten található Haleakala tűzhányón. Négyméteres apertúrájával ez a világ legnagyobb ilyen jellegű távcsöve, amitől a csillagászok azt remélik, hogy választ ad számos, mindeddig megválaszolatlan kérdésre. A teleszkóp a korona vizsgálatán kívül elsősorban a napkitörések megértésében hozhat áttörést, ami igencsak fontos, hiszen a Nap által okozott mágneses viharok az űreszközökben is komoly károkat okozhatnak.

A tavaly üzembe helyezett teleszkóp ellen a helyiek több demonstrációt is szerveztek, 2015-ben és 2017-ben is megpróbálták megakadályozni a megépítését. A hawaiiak többször is nemtetszésüket fejezték ki, hogy a fontos spirituális jelentőséggel bíró hegyeikre teleszkópokat építenek, a legnagyobb ilyen beruházást, a Mauna Keára szánt harmincméteres apertúrájú teleszkóp megépítését pedig fel is függesztették a tiltakozások hatására.

Az utóbbi években a csillagászok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a Nap megismerésére. A NASA 2018-ban indította útjára a Parker napszondát, ami azóta már el is érte az égitestet, februárban pedig a Solar Orbiterrel újabb űreszköz indul a csillag felé a NASA és az Európai Űrügynökség közös projektjének keretében.

(Fotó: NSO/NSF/AURA, Forrás: Vice, Space.com, National Solar Observatory)