A majdnem száz éve, 1923 szeptemberében alakult, franciaországi székhelyű Interpol (Bűnügyi Rendőrség Nemzetközi Szervezete) október 20-án tartotta meg Új-Delhiben kilencvenedik Közgyűlését, ami újdonságot is tartogatott a nagyközönség számára: a szervezet az eseményen mutatta be azt a platformot, amely a következő évtizedekben valószínűleg egyre nagyobb szerepet kap a bűnüldözői munkák során és lehetővé teszi a határokon átívelő rendőrségi kapcsolatok kiterjesztését a virtuális univerzumokba is.
A most kiadott és idén először megjelentetett Globális Bűnügyi Trend Jelentés szerint az online bűnözés a 195 tagország adatainak alapján egyre terjed és a komplex kiberbűnözői hálózatok felszámolása, valamint a nem-fizikai, de mégis potenciálisan rengeteg kárt okozó, digitális bűnelkövetés visszaszorítását célzó harc új módszereket kíván a nemzeti rendőrségektől is. A jelentés részét képező felmérés válaszadóinak 60%-a tartja magas, vagy nagyon magas fokú fenyegetésnek a zsarolóvírusokat, az online átveréseket és az adathalászatot, 70%-uk pedig ezek gyakoribbá válását vizionálja a jövőben. A metaverzumok szintén a bűnözés rendhagyó, virtuális, de nagyon is valódi következményekkel járó formájának melegágyai lehetnek, főként, ha a szabályozások mindig a fejlesztések mögött kullognak. Az online szexuális zaklatás például sokkal kézzelfoghatóbb és így erőteljesebb negatív hatással bírhat az immerzív metaverzum-környezetben, mintha "csak" szöveges formában, chaten történne.
Az Interpol az idők szavára hallgatva követi a trendeket és létrehozta az Interpol Metaverzumot, ahol az avatár alakjában belépő látogatókat a szervezet biztonsági felhője (Secure Cloud) védi. A platform egyelőre az online ügyfélszolgálatok és kurzusok kombinációjának egyfajta online videojátékba oltott verziója: az avatárok képében lehetőség van a szervezet lyoni központjának körbejárására, rendőrségi tréningen való részvételre, törvényszéki nyomozás gyakorlására és a szervezet munkatársaival való interakcióra. A metaverzum "távol áll attól, hogy csak a játékosoknak való kütyü legyen" - írja az Interpol, de a virtuális világ külső kialakításában egyelőre egy Sims szerű környezetre hasonlít leginkább. Az avatárok viszont, annak ellenére, hogy közel sem vehetik fel a versenyt az ultrarealisztikus digitális embereket fejlesztő cégek termékeivel, azonban valamivel kifinomultabbak, mint például a Meta lebegő, lábak nélküli virtuális emberei: a rendőrségnél az ing és bizonyos esetekben az öltöny alapfelszerelés az ügynökök ruhatárában.
"A bűnözők már elkezdték kiaknázni a metaverzumot.
Az Interpollal, a Metával, a Microsofttal és másokkal társult Világgazdasági Fórum a metaverzum definiálását és szabályozását célzó kezdeményezésben figyelmeztetett, hogy a társadalommérnökségi csalások, az erőszakos szélsőségek és a félretájékoztatás konkrét kihívásokat jelenthetnek." - részletezi a szervezet.
A rendőrség számára azért is nehéz feladat ezeknek a problémáknak a kezelése, mert nem minden bűntett esik ugyanolyan súllyal a latba, ha online formában követik el, mintha a valódi világban kerül rá sor. Ahhoz azonban, hogy a kiberbűnözők ellen hatásos fegyverrel rendelkezzenek a rendőrök, ugyanolyan jól kell ismerniük azt a környezetet, ahol manapság és az elkövetkező időkben a tevékenységeiket folytatják, az Interpol Metaverzum létrehozásának ez az egyik fő oka.
"Ahhoz, hogy a rendőrség megértse a metaverzumot, meg kell tapasztalnunk."
- mondta el Madan Oberoi, a szervezet technológiai és innovációs vezetője.
(Fotó: Getty Images/Colin Anderson Productions pty ltd)