Az egyiptomi régészek az L-alakú anomáliát fejlett távérzékelési technikák segítségével észlelték Giza nyugati temetőjében. Ez a temető a királyi családtagok és magas rangú tisztviselők számára volt fenntartva, akiket gyakran föld feletti négyszögletes épületekbe, úgynevezett masztabákba temettek el. A kutatáshoz a kutatócsoport elektromos ellenállás-tomográfiát (ERT) és földradart (GPR) vetett be – az ERT elektromos áramot küld a talajba az ellenállás mérésére, míg a GPR radar segítségével térképezi fel a felszín alatti struktúrákat. Érdekesség, hogy a temető közepén azonosított résznél nincs föld feletti sír.
A csapat a felszín alatt körülbelül 2 méterrel azonosította ezt az anomáliát – az L-alakú struktúra pedig legalább 10 méter hosszú. Az Archaeological Prospection folyóiratban május 5-én publikált tanulmány szerint bármi is legyen ez a hely, a megépítése után homokkal töltötték fel – írja a Live Science. Az anomália nagy ellenállása alapján ugyanis a struktúra homok és kavics keverékével lehet tele, de az sem zárható ki a mérések alapján, hogy ez egy légrés, ami viszont egy komolyabb földalatti szerkezetre utalna. A feltárás mindenesetre folyamatban van, szóval hamarosan remélhetőleg többet is megtudunk majd az építményről, valamint annak a rendeltetéséről.
Motoyuki Sato, a tanulmány vezető szerzője és a Tohoku Egyetem professzora e-mailben úgy nyilatkozott a Live Science-nek, hogy elég biztos abban, hogy nem természetes képződményről van szó – szerinte ugyanis ehhez a szerkezet formája túlságosan is éles. Peter Der Manuelian, a Harvard Egyetem egyiptológia professzora, aki nem vett részt a tanulmányban, megjegyezte, hogy a területen eddig épp azért nem történt feltárás, mert nem akadtak ott látható, földfeletti építmények. A professzor arról is beszélt, hogy látszatra hasonló, L-alakú kápolnák akadnak Gízában, de ezek mind föld felettiek, így ez a föld alatti szerkezet mindenképp komolyabb vizsgálatot igényel.
A 2021 és 2023 között végzett távérzékelési vizsgálat egyébként három intézmény kooperációjának a keretében valósult meg: a Higashi Nippon Nemzetközi Egyetem, a Tohoku Egyetem és az egyiptomi Nemzeti Csillagászati és Geofizikai Kutatóintézet kutatói működtek együtt.
(Kép: fénykép a távérzékelési felmérésről, amelyet az egyiptomi Gíza nyugati temetőjében végeznek, forrás: Motoyuki Sato)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR