Ismét fura és ismeretlen eredetű, gigászi “rádiógyűrűt” azonosítottak az űrben

2023 / 05 / 06 / Felkai Ádám
Ismét fura és ismeretlen eredetű, gigászi “rádiógyűrűt” azonosítottak az űrben
A kört és kettős rádiórelikviát egy galaxishalmaz egyesülése során észlelték, a hatalmas rádiókörök (ORC) eredete máig ismeretlen.

Az egyesülő PSZ2 G277.93+12.34 galaxishalmaz MeerKAT rádióteleszkóppal történő megfigyelése során egy nemzetközi csillagászcsoport kettős rádiórelikviát és egy furcsa rádiókört észlelt. Mint a sajtóközlemény fogalmaz: "A rádiórelikviák diffúz, elnyújtott, szinkrotron eredetű rádióforrások. Látványos szimmetrikus egy- vagy kettős ívek formájában fordulnak elő a galaxishalmazok perifériáin. A csillagászokat különösen érdeklik ezen kettős relikviák, mivel ezek kulcsfontosságú információkkal szolgálhatnak a klaszterek egyesüléséről és az ebből eredő kibocsátásról."

A Földtől körülbelül 2,5 milliárd fényévnyi távolságra található PSZ2 G277.93+12.34 egy körülbelül 360 billió naptömegű galaxishalmaz, és az ausztrál Western Sydney Egyetem kutatói nemrégiben a MeerKAT rádióteleszkóppal szerettek volna többet megtudni ennek a klaszternek a természetéről. Vizsgálatukat az ausztrál SKA Pathfinder (ASKAP) rádiókontinuum felvételei és a Spectrum-Roentgen-Gamma (SRG) űrteleszkóp röntgenadatai egészítették ki.

A PSZ2 G277.93+12.34 MeerKAT 1,3 GHz-es rádiókontinuum képeinek elemzésével a kutatók két nagy rádiórelikviát észleltek, amelyek a klaszter központjától északkeletre és délnyugatra helyezkednek el. Ami igazán érdekes, hogy a kettős rádiórelikvia felfedezése mellett a csillagászok egy új rádiókört (ORC/Odd Radio Circle) is észleltek körülbelül 0,3-as vöröseltolódásnál a MeerKAT képek egy másik részén. Az úgynevezett ORC-ok a rádióhullámok titokzatos gigantikus gyűrűi, és az eredetük máig tisztázatlan.

Mint azt az astronomy.com írja ezekről a gyűrűkről:

“Ezek a titokzatos objektumok, amelyeket először 2019-ben fedeztek fel az Australian Square Kilometer Array Pathfinder (ASKAP) rádióteleszkóp segítségével, elég ritkák. A korlátozott mintaméret ellenére azonban a kutatóknak sikerült megtudniuk, hogy az ORC-ok, amelyek látszólag csak rádióhullámhosszon bocsátanak ki fényt, messze a galaxisunkon túl található, hatalmas objektumok. Az 1 millió fényév átmérőjű ORC-ok nagyjából 10-szer szélesebbek, mint a Tejútrendszerünk.

A csillagászok feltételezése szerint körülbelül egymilliárd évvel ezelőtt valami történt az ORC központi galaxisával, aminek következtében az erős lökéshullámot bocsátott ki az őt körülvevő vékony intergalaktikus közegen keresztül. Miközben az elektronok az űrben áthaladó mágneses mezők körül kanyarognak, rádióhullámokat bocsátanak ki, ami a ma látható fényes gyűrűt hozza létre.”

Az újonnan talált ORC, amely az ORC J1017–4422 jelölést kapta, a röntgensugárzás során nem észlelhető, átmérője pedig körülbelül 1,3 millió fényév. Ez az eddig azonosított negyedik ORC a sajtóközlemény szerint, bár más források ennél több ismert ORC-ról tudnak. Akárhogy is, remélhetőleg a mostani felfedezés közelebb visz minket ahhoz, hogy megtudjuk ezen gigászi struktúrák titkát.

(Kép: CSIRO/Sam Moorfield)

Extrém végletek egy bolygón, ahol a hatszáz Celsius-fokos hőmérséklet hidegnek számít
A WASP-43b bolygót mindig csak az egyik oldaláról éri a csillagának fénye, ezen az oldalán ezért olyan magasra kúszik a hőmérséklet, amivel a Naprendszer legforróbb bolygóját, a Vénuszt is messze lekörözi. A bolygó légkörében olvadt kőzetből álló felhők úsznak és a szelek 9000 km/h-ás sebességgel fújnak.
Közelről látható a Napon található titokzatos moha
A szoláris mohát még 1999-ben azonosították a NASA TRACE missziója során, de azóta is sok kérdés megválaszolatlanul maradt a struktúrával kapcsolatban, például, hogy hogyan kötődik a Nap hurokszerű képződményeihez. Az Európai Űrügynökség Solar Orbiter szondája a csillag felé tartó útján készített látványos felvételeket a jelenségről.