Az izraeli Ben-Gurion Egyetem kutatóit feltehetőleg megihlették azok a videók, amelyekben valakik szórakozásból építettek olyan járgányt, amivel a halak maguktól is tudnak közlekedni, és úgy döntöttek, hogy tudományos alapokra helyezik a kísérletet. Az aranyhalakat egy kerekekkel felszerelt járműre rakták, amelyben egy kamera figyelte a halak mozgását, így amikor az állatok az akvárium valamelyik oldalára úsztak, a jármű is automatikusan elindult abba az irányba - számol be róla a The Drive.
I am excited to share a new study led by Shachar Givon & @MatanSamina w/ Ohad Ben Shahar: Goldfish can learn to navigate a small robotic vehicle on land. We trained goldfish to drive a wheeled platform that reacts to the fish’s movement (https://t.co/ZR59Hu9sib). pic.twitter.com/J5BkuGlZ34
— Ronen Segev (@ronen_segev) January 3, 2022
A cél az volt, hogy a halak elvezessenek a falon elhelyezett rózsaszín jelig, ha ez sikerült nekik, akkor étellel jutalmazták őket. Bár kezdetben leginkább csak össze-vissza úszkáltak, a halak egy idő után képesek voltak megtanulni, hogy mit kell tenniük annak érdekében, hogy ehessenek, végül pedig a félórás tesztek alatt többször is képesek voltak elnavigálni a rózsaszín jelhez.
The fish were tasked to “drive” the vehicle towards a visual target in the terrestrial environment, which was observable through the walls of the tank. Indeed, the goldfish were able to explore the terrestrial environment, all while avoiding dead-ends and correcting inaccuracies. pic.twitter.com/RxPuzFbxkE
— Ronen Segev (@ronen_segev) January 3, 2022
A kutatás azt is igazolta, hogy a halak akkor is képesek erre, ha megváltoztatják a kiindulópontot, vagy más színű jeleket is elhelyeztek a falon a félrevezetés szándékával. Amikor a rózsaszín jel került odébb, a halak először automatikusan az eredeti célhoz mentek, viszont amikor rájöttek, hogy ez már nem működik, sikerült kitalálniuk, hogy mit kell máshogy csinálniuk.
A ScienceDirect-en megjelent tanulmány szerint a kísérlet segít jobban megérteni az állatok térreprezentációs és navigációs képességeit, és bizonyítja, hogy ezek a képességek fajfüggetlenek.
(Borítókép: Hans Braxmeier/Pixabay)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR