Járványtérkép Google keresési adatok alapján és nyomozás egy új koronavírus tünet után

2020 / 04 / 10 / Justin Viktor
Járványtérkép Google keresési adatok alapján és nyomozás egy új koronavírus tünet után
Egy új kutatás szerint a Google keresési statisztikái alapján talán azonosíthatóak a koronavírus által leginkább érintett területek, és az adatok olyan új koronavírus-tünetekre is felhívhatják a figyelmet, amelyekről még nem tudnak az egészségügyben dolgozók. A New-York Times talán máris talált egy újat.

Árulkodó keresések

Szerte a világon minden nap emberek millió írják be egészségügyi tüneteiket a Google keresőbe.

Ezek a keresések felhasználhatók az egyéb eszközökkel nem vizsgált, vagy nem észlelt Covid-19 kitörések felderítésére, különösen a világnak azon részein, ahol elégtelen a tesztelési infrastruktúra, vagy a hivatalos eljárásrend nem preferálja az intenzív teszteléssel történő megelőzést illetve járvány-kezelést

- írta meg a New York Times. Hogy kinyerhessék a Google adataiban rejlő információt, az USA-ban megvizsgálták a “Nem érzek szagokat” Google keresést. Jelenleg szilárd bizonyítékok vannak arra, hogy az anosmia vagyis a szaglás elvesztése a Covid-19 egyik tünete, néhány becslés szerint a betegségben szenvedő emberek 30–60 százaléka tapasztalja meg ezt.

Az Egyesült Államokban az eredmények szerint a „nem érzek szagokat” kifejezésre leggyakrabban New Yorkban, New Jersey-ben, Louisiana-ban és Michigan-ben kerestek rá - négy olyan államban, ahol a legtöbb Covid-19 beteg található. Valójában a szaglásvesztéssel kapcsolatos Google keresések a vizsgált időszakban szinte tökéletesen megfeleltek a betegség előfordulási arányának a tagállamokban, amint azt a grafikon mutatja.


A Google „nem érzek szagokat” kereső-kifejezése szoros korrelációt mutat a koronavírus pozitív eseteinek számával. A szaglás hiánya korai figyelmeztető jele lehet annak, hogy valaki fertőzött.

Sok tünetre keresés = sok pozitív eset

Vasileios Lampos, a University College London informatika-tudósa más kutatókkal közösen azt találta, hogy egy seregnyi tünetekkel kapcsolatos keresés - a szaglás elvesztése, valamint a láz és a légszomj - jelezte a vírus kitöréseit a világ minden táján. Mivel ezek a keresések ilyen szorosan összefüggenek a betegségek előfordulási arányával, a világ azon részein, ahol már felismerték a megfelelően folytatott tesztelés fontosságát, felhasználhatóak olyan helyek megkeresésére, ahol valószínűleg sok pozitív eset nem került felismerésre. 

Mindeközben Ecuadorban 

Bár a hivatalos adatok szerint Dél-Amerikában Ecuadorban a legmagasabb az egy főre jutó Covid-19 esetek száma, eset-számaik alacsonyabbak, mint az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában, Iránban és Európa legnagyobb részében.

Ugyanakkor az Ecuadoriak most már több keresést indítanak a Google-ben a szaglás elvesztésről, mint a világ bármely más országa.

A „no puedo oler” (nem érzek szagokat) keresések körülbelül tízszer gyakoribbak Ecuadorban, mint Spanyolországban, bár Ecuadorban hivatalosan több mint tízszer kevesebb egy főre eső Covid-19 esetet tartanak nyilván, mint Spanyolországban.

Az Ecuadoriak a láz, hidegrázás és hasmenés keresőszavak tekintetében is az élbolyban vannak. Más szóval, a keresési adatok azt sugallják, hogy Ecuador talán sokkal inkább a Covid-19 epicentruma, mint ahogyan azt a hivatalos adatok állítják. Ez segíthet megmagyarázni a közelmúltban látott videókat is, amelyeket a közösségi médiában osztottak meg Guayaquil ecuadori kikötővárosban, az utcán letakart holttestekről.

Csodaszer vagy bóvli?

Noha úgy tűnik, hogy a keresési adatok fontos információt rejtenek a Covid-19 gyakoriságáról, nagyon óvatosan kell eljárni az ezen adatok alapján készített modellekkel, és érdemes tanulni a korábbi kísérletekből, amelyek ezeket az adatokat próbálták felhasználni a különböző betegségek földrajzi kiterjedésének mérésére.

Egy Nature magazinban 2009-ben megjelent híres tanulmányban a kutatók bebizonyították, hogy az influenzával kapcsolatos Google-keresések szorosan követik a Betegség-Ellenőrzési és Megelőzési Központok heti adatait az influenza terjedéséről. A kutatók olyan modell létrehozására használták a kereső-kifejezéseket, mellyel megkísérelhető a járványok felderítése a hivatalos adatok összegyűjtése előtt. 

Noha a modell eredetileg jól működött, a 2009-es H1N1 influenzajárvány idején már nem annyira. A probléma az volt, hogy az influenza oly gyakran szerepelt a hírekben, hogy sokan nem azért kerestek rá az  influenza szóra, mert tüneteik voltak, hanem azért, mert kíváncsiságot vagy félelmet éreztek.

Az influenzával kapcsolatos aggodalom és a Google influenzával kapcsolatos keresései gyakoribb jelenséggé váltak, mint a tényleges influenza. 

Finomodó módszerek

A közelmúltban a tudósok új módszereket dolgoztak ki a Google-alapú betegség-előfordulás modellezésének javítására, és ezzel segítették az influenza-követési projekt újjáélesztését.

Megállapították, hogy elengedhetetlen azokra a keresési típusokra fókuszálni, amelyek legvalószínűbben a tünetekről szólnak, nem pedig a hírekkel kapcsolatos keresésekről.

Ezeket az eszközöket jelenleg már használják a kutatók, akik azt vizsgálják, hogy a Google keresések hogyan követhetik a Covid-19 nyomát. Az olyan keresések, mint a „nem érzek szagokat”, különösen hasznosak, mivel a kérdés formája arra utal, hogy valaki elkapta a betegséget, míg a szaglásvesztéssel kapcsolatos egyéb kérdések inkább a téma iránti kíváncsiságot jelezhetik.

Korai előrejelző rendszer

Van egy másik terület is, ahol felhasználhatjuk a keresési adatokat világjárvány idején, és ez a betegség tünetmintáinak jobb megértése. A betegség tüneteinek fejlődésével kapcsolatos tudásunk folyamatosan bővül. Március 20-ig tartott, amíg a Covid-19 és a szaglás képességének elvesztése közötti kapcsolat széles körben felmerült, annak ellenére, hogy ma ezt a leggyakoribb tünetek között említjük. Már vannak bizonyítékok arra is, hogy ennek a tünetnek a nyomai korábban is nyilvánvalóak voltak a keresési adatokban. 

Joshua Gans, a torontói egyetem Rotman Menedzsment Iskolájának professzora úgy találta, hogy Olaszországban a „non sento odori” („nem érzek szagokat”) Google keresés már néhány nappal azelőtt fokozottan megjelent, hogy a tünet a hírekben is felbukkant volna.

Iránban is óriási növekedést tapasztaltak a szaglásvesztéssel kapcsolatos keresésekben,  hetekkel azelőtt, hogy a tünetet a média bejelentette volna.

„Non Sento Odori”

A „non sento odori” („nem érzek szagokat”) keresések csúcsra kerültek Olaszországban, ahogy a koronavírus kitörése elterjedt, ám ez még azelőtt történt, hogy kiadták volna a jelentést a lehetséges tünet azonosításáról. Nem ez lett volna az első alkalom, hogy a tünetminták már nyilvánvalóak voltak a Google keresések adta mintákban, még mielőtt az orvosok teljesen felismerték volna őket. 

Kutatók 2016-ban számoltak be arról, hogy a tünetek keresésének finom mintái képesek előre jelezni a jövőbeli hasnyálmirigyrákos betegeket. Ha valaki emésztési rendellenességekre és későbbi hasi fájdalmakra keresett rá, akkor fennállt a kockázata annak, hogy ezt követően a „most diagnosztizáltak hasnyálmirigy-rákkal” keresés következzen. 

A hasnyálmirigyrák diagnózisához vezető tünetek pontos időzítési mintázatai itt, a Google keresési adatokból váltak nyilvánvalóvá, azokat korábban még csak nem is ismerték az orvosok.

Egy nyomozás története

A kutatás során, a New York Times újságírója megvizsgálta, hogy vajon a Google-keresések tartalmazhatnak-e olyan jeleket a Covid-19 tüneteivel kapcsolatban, amelyekről hivatalosan még nem számoltak be. Ennek eredményeképp találtak is egy olyan tünetet, amely a betegséggel együtt járhat, legalábbis a betegek kis részénél.

Először is letöltöttek egy heti állami szintű Google keresési adatot, több tucat, a Medicinenetről összegyűjtött általános betegség-tünetre vonatkozóan. Ezután megmérték, hogy mely keresések kapcsolódnak leginkább az adott állam betegség-előfordulási arányához.

Más szavakkal, megvizsgálták azt, hogy mely tüneteket keresik szokatlanul magas számban azokban az államokban, ahol a Covid-19 elterjedtsége is szokatlanul magas.

A Covid-19 betegséghez legszorosabban kapcsolódó három tünet feltűnése a keresésekben nem okozott meglepetést: a szaglás elvesztése, láz és hidegrázás. Az ötödik és a hatodik legszorosabban kapcsolódó kereső kifejezés sem volt meglepő: orrdugulás és hasmenés, amelyekre a Covid-19 tüneteiként eddig is komoly figyelmet fordítottak.

Szemet szúrt a negyedik

A negyedik helyen végzett keresőkifejezés azonban meglepetés volt: "szemfájdalom", amelyre a betegség lehetséges tüneteként eddig nem sok figyelmet fordítottak. A kutatást megelőző héten a „fáj a szemem” keresőkifejezés New York-ban, New Jersey-ben, Connecticutban, Louisiana-ban és Michigan-ben volt a leggyakoribb.

Ennek a speciális keresőkifejezésnek a gyakorisága úgy tűnik, hogy a megelőző két hétben szinte kizárólag az USA olyan részein emelkedett ki a többi közül, ahol már elérték a nagyon magas Covid-19 esetszámot (bár az adatsor meglehetősen zajos volt, és a gyakoriság növekedése nem volt olyan nagy, mint más tünetek esetén).

Volt persze már néhány korábbi jelentés a Covid-19-el kapcsolatos, szemet érintő szövődményről. Kínában, egy március 31-i, 38 beteg esetén alapuló tanulmány szerint, a betegek egyharmadánál később szemészeti rendellenességeket észleltek. A közelmúltban a Covid-19 betegek 1-3 százalékánál jelentettek kötőhártya-gyulladást, mindazonáltal a “kötőhártya-gyulladás” Google keresések nem mutattak olyan szoros földrajzi kapcsolatot a Covid-19 elterjedési arányával, mint a “szemfájdalom.”

Valójában bármilyen, a szemmel kapcsolatos panasz amelyet csak megvizsgáltak, - kivéve a “szemfájdalom” kifejezést, - csak kevéssé vagy egyáltalán nem mutatott kapcsolatot a Covid-19 elterjedési arányával.

A Google keresési adatai tehát valóban azt jelentik, hogy a szemfájdalom a Covid-19 tünete? Nem feltétlenül.

Más okok is állhatnak a mögött, hogy az ország adott területein, az emberek éppen a szemfájdalom kifejezésre keresnek rá többször. A NYT kutatója kipróbált más, mások által javasolt alternatív magyarázatokat is, amelyek azonban rendre nem feleltek meg az adatoknak.

  • Úgy tűnik, hogy a Google keresések mögött nem allergia áll, mivel nem kapcsolódnak a pollenkoncentrációhoz.
  • Úgy tűnik, hogy azzal sem függenek össze, hogy esetleg az otthon tartózkodó emberek, túl sokat bámulják a képernyőket, mivel a “szemfájdalom” kifejezés keresési aránya nem korrelál a mobiltelefonok adataival, amelyek a személyek mozgásában bekövetkezett közelmúltbeli csökkenést híven mérték.
  • Nehéz azt is elképzelni, hogy önmagában a betegség iránti kíváncsiság vezérelte volna a “szemfájdalom” és a Covid-19 elterjedtségének kapcsolatát. Az egyéb potenciális tünetek, amelyek a médiában nagy figyelmet kaptak, ugyanis nem mutattak olyan szoros kapcsolatot országosan a Covid-19 elterjedésével.

Ráadásul vannak bizonyítékok a szemfájdalomra, mint a Covid-19 tünetére, a világ más részein végzett kutatásokból is. Nevezetesen, a "szemfájdalom" kifejezés Google kereséseinek száma Spanyolországban február közepe és március közepe között négyszeresére nőtt, márciusban pedig 50 százalékkal emelkedett Iránban is. 

Olaszországban a „bruciore occhi” („égő szem”) keresés gyakorisága ötszörösére emelkedett márciusban a szokásos szinthez képest.

Summa summarum

A keresési adatok arra utaló bizonyítékokat kínálnak, hogy a szemfájdalom a betegség tünete lehet. Ez ugyanakkor csak a Covid-19 betegek kis részét érinti. A “szemfájdalom” kifejezés teljes keresési volumene, - annak ellenére, hogy a Covid-19 csomópontokban jelentősen megnövekedett, - jóval a többi tünet keresési mennyisége alatt maradt. New York-ban az erre történő rákeresések száma például ma mintegy egyhatoda annak, mint amit a szaglás elvesztésével kapcsolatos kereséseknél lehet mérni.

Ennek ellenére az orvosoknak és a közegészségügyi tisztviselőknek valószínűleg érdemes lesz alaposan megvizsgálniuk a Covid-19 és a szemfájdalom kapcsolatát.

Ha semmi mást, azt érdemes lenne megérteni, hogy miért váltak gyakorivá a szemfájdalmukkal a Google keresőhöz forduló emberek épp akkor, amikor ismert földrajzi helyükön a Covid-19 betegek száma rendkívül magas szintre emelkedett.

Az sem árthat, ha több ember tanulmányozhatja a keresési trendeket szerte a világon, hogy segítsen megismerni a Covid-19-et. 2006-ban a Google elindította a Google Trends eszközt, ami nyilvános, és amit a kutató-közösség is felhasználhat a névtelen és összesített keresési adatok tanulmányozására.

Az így beszerezhető adatokra épülve született ez a cikk is. A big data korában valószínű, hogy a Covid-19 betegséggel kapcsolatos fontos tények itt és más nagy adatkészletekben is megtalálhatóak, adattudósoknál, orvosi szakértőknél vagy akár amatőr adatgyűjtők adatbázisaiban.

A cikk Seth Stephens Davidowitz (@SethS_D) kutatásai alapján született, aki közgazdász, és az “Everybody Lies: Big Data, New Data, and What the Internet Can Tell Us About Who We Really Are” című könyv szerzője.

(Forrás: TheNewYorkTimes Képek: GoogleTrends)


 


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.