Ízelítőt kaphatunk belőle, hogy milyen lesz majd száguldozni az égi sztrádákon

2024 / 04 / 24 / Bobák Zsófia
Ízelítőt kaphatunk belőle, hogy milyen lesz majd száguldozni az égi sztrádákon
Ha vágyunk az Ötödik elem vagy a Szárnyas fejvadász repülő autókkal teli városaiba, akkor egyelőre csalódást okozhatnak a manapság készülő repülő autók, amelyek inkább csak nevükben azok, de kevés képes (illetve lesz képes) közülük az utakon való haladás és a repülés közti váltásra. Az időnként repülő autóknak is titulált eVTOL-ok azonban, bár nem nyújtják ugyanazt az élményt és látványt, de már sok helyen készülnek és nagyobb eséllyel fogják akár a közeljövőben az utasaikat szállítani az égi utakon.

A Jetson One-t készítő Jetson vállalat 2022-ben kezdett bele a légi járművek gyártásába Lengyelországban, majd áttelepültek Olaszországba, ahol jelenleg a gépek tesztelését végzik. A cég nemrégen megkapta az olasz hatóságoktól azokat a különleges engedélyeket is, amelyek megnyitják az utat számukra a járművek pilóta nélküli, távoli irányítású reptetéséhez, valamint ami lehetőséget ad rá, hogy az ultrakönnyű járművek kategóriájába sorolt Jetson One-t használó pilóták az országban bárhol az ellenőrizetlen légtérben repüljenek a járművekkel.

A gép már ránézésre is valóban pehelysúlyú: mindössze egy alumínium keretből és ülésből áll, valamint nyolc propellerből és súlya a száz kilót sem éri el.

A nyitott struktúra ellenére a Jetson elmondása szerint a gép teljesen biztonságos és az irányítása is könnyű, csak egy joystick segítségére van szükség hozzá. Az eVTOL maximális sebessége a szoftveres korlátozás miatt 102 km/h és egyhuzamban 20 percet tud a levegőben tölteni. Ezen jellemzője és alacsony teherbírása (a pilóta maximum 95 kilogrammot nyomhat) arra predesztinálja, hogy elsősorban szórakozásra alkalmas járművé váljon, nem megfelelő légitaxizásra már csak a zárt kabin hiánya miatt sem, de a Jetsonnak nem is állt szándékában, hogy ilyesféle alkalmazási körökben használja.

A Jetson One-t a cég személyes használatú eszköznek szánja, amivel mindenki számára szeretné elérhetővé tenni az eget és a járművet a “mindenki pilóta” szlogennel hirdetik.

A géppel a legutóbbi videójukban ízelítőt adtak abból, hogy milyen lesz majd, mikor az eVTOL-okkal száguldó emberek egymást előzve és kerülgetve haladnak az égi sztrádákon és hogyan lehet majd az eVTOL-os repülést közös élménnyé avatni magányos utazás helyett. A Jetson One-ok persze városi utcák felett nem repülhetnek, ezért nyílt téren tesztelték a formációban repülést, első körben két pilótával. A gyártó egyelőre a városok repülő autókkal vagy ahhoz hasonló járművekkel való benépesítése helyett az eVTOL-ok rendeltetési körét a különféle missziókban való segítésben látja, ahol a kis méretű és gyorsan manőverező járművek hasznos szerepet tölthetnek be.

A cégnek azonban vannak ötletei a sci-fibe illő jövőkép megvalósítására is: tavaly augusztusban bemutatták saját robotkutyájukat, Jetson Astrót, amelyet a Boston Dynamics Spotjából alakítottak ki és aminek feladata egy szép napon az lesz, hogy ellenőrizze a Jetson One-ok állapotát indulás előtt és biztonságos távolságban tartsa a közelben járókat a gépektől felszállás idején. Az eVTOL-okat a cég már évek óta gyártja és értékesíti, olyan sikerrel, hogy a 2024-re és 2025-re elkészülő készletek már elkeltek, jelenleg az előrendeléseket 2026-ra veszik fel. Egy-egy gép körülbelül 47 millió forintba kerül, amiből előre 2,9 milliót kell letenni vissza nem térítendő előlegként.

(Fotó: Jetson)

A légitaxik hamarosan beköltöznek a garázsunkba Az elmúlt napokban két olyan ígéretes koncepció is napvilágot látott, amelyek már a közeljövőben elhozhatják a nem csak bérelhető, de birtokolható légitaxik korszakát.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.