Ízelítőt kaphatunk belőle, hogy milyen lesz majd száguldozni az égi sztrádákon

2024 / 04 / 24 / Bobák Zsófia
Ízelítőt kaphatunk belőle, hogy milyen lesz majd száguldozni az égi sztrádákon
Ha vágyunk az Ötödik elem vagy a Szárnyas fejvadász repülő autókkal teli városaiba, akkor egyelőre csalódást okozhatnak a manapság készülő repülő autók, amelyek inkább csak nevükben azok, de kevés képes (illetve lesz képes) közülük az utakon való haladás és a repülés közti váltásra. Az időnként repülő autóknak is titulált eVTOL-ok azonban, bár nem nyújtják ugyanazt az élményt és látványt, de már sok helyen készülnek és nagyobb eséllyel fogják akár a közeljövőben az utasaikat szállítani az égi utakon.

A Jetson One-t készítő Jetson vállalat 2022-ben kezdett bele a légi járművek gyártásába Lengyelországban, majd áttelepültek Olaszországba, ahol jelenleg a gépek tesztelését végzik. A cég nemrégen megkapta az olasz hatóságoktól azokat a különleges engedélyeket is, amelyek megnyitják az utat számukra a járművek pilóta nélküli, távoli irányítású reptetéséhez, valamint ami lehetőséget ad rá, hogy az ultrakönnyű járművek kategóriájába sorolt Jetson One-t használó pilóták az országban bárhol az ellenőrizetlen légtérben repüljenek a járművekkel.

A gép már ránézésre is valóban pehelysúlyú: mindössze egy alumínium keretből és ülésből áll, valamint nyolc propellerből és súlya a száz kilót sem éri el.

A nyitott struktúra ellenére a Jetson elmondása szerint a gép teljesen biztonságos és az irányítása is könnyű, csak egy joystick segítségére van szükség hozzá. Az eVTOL maximális sebessége a szoftveres korlátozás miatt 102 km/h és egyhuzamban 20 percet tud a levegőben tölteni. Ezen jellemzője és alacsony teherbírása (a pilóta maximum 95 kilogrammot nyomhat) arra predesztinálja, hogy elsősorban szórakozásra alkalmas járművé váljon, nem megfelelő légitaxizásra már csak a zárt kabin hiánya miatt sem, de a Jetsonnak nem is állt szándékában, hogy ilyesféle alkalmazási körökben használja.

A Jetson One-t a cég személyes használatú eszköznek szánja, amivel mindenki számára szeretné elérhetővé tenni az eget és a járművet a “mindenki pilóta” szlogennel hirdetik.

A géppel a legutóbbi videójukban ízelítőt adtak abból, hogy milyen lesz majd, mikor az eVTOL-okkal száguldó emberek egymást előzve és kerülgetve haladnak az égi sztrádákon és hogyan lehet majd az eVTOL-os repülést közös élménnyé avatni magányos utazás helyett. A Jetson One-ok persze városi utcák felett nem repülhetnek, ezért nyílt téren tesztelték a formációban repülést, első körben két pilótával. A gyártó egyelőre a városok repülő autókkal vagy ahhoz hasonló járművekkel való benépesítése helyett az eVTOL-ok rendeltetési körét a különféle missziókban való segítésben látja, ahol a kis méretű és gyorsan manőverező járművek hasznos szerepet tölthetnek be.

A cégnek azonban vannak ötletei a sci-fibe illő jövőkép megvalósítására is: tavaly augusztusban bemutatták saját robotkutyájukat, Jetson Astrót, amelyet a Boston Dynamics Spotjából alakítottak ki és aminek feladata egy szép napon az lesz, hogy ellenőrizze a Jetson One-ok állapotát indulás előtt és biztonságos távolságban tartsa a közelben járókat a gépektől felszállás idején. Az eVTOL-okat a cég már évek óta gyártja és értékesíti, olyan sikerrel, hogy a 2024-re és 2025-re elkészülő készletek már elkeltek, jelenleg az előrendeléseket 2026-ra veszik fel. Egy-egy gép körülbelül 47 millió forintba kerül, amiből előre 2,9 milliót kell letenni vissza nem térítendő előlegként.

(Fotó: Jetson)

A légitaxik hamarosan beköltöznek a garázsunkba Az elmúlt napokban két olyan ígéretes koncepció is napvilágot látott, amelyek már a közeljövőben elhozhatják a nem csak bérelhető, de birtokolható légitaxik korszakát.


Hiánypótló funkcióval bővült a világszerte használt magyar szoftver
Hiánypótló funkcióval bővült a világszerte használt magyar szoftver
A memoQ az egyik legnépszerűbb fordítástámogató szoftver a szakmabeliek körében, a 10.1-es verzió óta pedig a szoftver webes változata már a képernyő-felolvasó programokkal is kompatibilis, így biztosítva, hogy a vakok és gyengénlátók is önállóan, külső segítség nélkül tudják használni a szolgáltatást.
Megjelent a legmikróbb mikromobilitási eszköz
Megjelent a legmikróbb mikromobilitási eszköz
De vajon sikerül-e forradalmasítania a sétálást a görcipőnek, ami készítői szerint olyan, mintha egy mozgó járdán haladnánk?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.