Ha valaki mindig is arra vágyott, hogy a garázsában egyszer majd egy ilyesfajta repülő autó parkol a Suzuki Swift helyett, annak az elmúlt napokban felcsillanhatott a reménysugár, hiszen rövid időn belül két olyan koncepció is napvilágot látott, amelyek már a közeljövőben elhozhatják a nem csak bérelhető, de birtokolható légitaxik korszakát - igaz, egyelőre nem annyira a Suzuki, mint inkább a Bentley vagy Rolls-Royce tulajdonosok számára.
A két eVTOL (azaz elektromos hajtású, helyből fel- és leszálló) multikopter közül a Jetson One egy jóval egyszerűbb koncepción alapul, ami nagyjából úgy viszonyul a komolyabb légitaxikhoz, mint mondjuk egy Ariel Atom egy hagyományos gépkocsihoz. A svéd Jetson cég által kifejlesztett légitaxi nem sokkal több, mint egy szénszálas anyagból és alumíniumból felépített bukókeret, aminek az oldalán a drónokhoz hasonlóan elöl és hátul is két-két, vagyis összesen nyolc propellert találunk. A 118 lóerős jármű végsebessége eléri a 102 km/h-t, a közzétett videó alapján pedig arra tökéletesen alkalmas is lesz, hogy a tulajdonosok átéljék a repülés színtiszta élményét.
A Jetson One városi közlekedésre már kevésbé lesz praktikus, hiszen a gyári adatok szerint egy 85 kilogrammos ember egyszerre csak nagyjából 20 percet fog majd tudni repülni vele, és persze - ahogy a légitaxiknál mindig leírjuk - egyelőre az sem tisztázott, hogy pontosan hol és milyen feltételekkel lehet majd használni. Bár a Jetson One a felhajtható rotorkarjainak köszönhetően alig foglal nagyobb helyet egy motorbiciklinél, és bármilyen sík felületen tud landolni, az elég valószínűtlennek tűnik, hogy a városok felett szabadon repkedhet majd, de ha igen, ehhez akkor is minimum egy kisrepülős pilótavizsgára lesz szükség.
A gyártó nagy hangsúlyt fektetett a biztonságra, amiről a bukókeret mellett is számos további funkció gondoskodik: a multikopterben egy tripla redundáns fedélzeti számítógép van, aminek segítségével a gép képes automatikusan egy helyben lebegni vagy leszállni, amennyiben a vezetője elengedi a botkormányt. A One-ban emellett megtalálható az önvezető autókból ismert LIDAR is, aminek segítségével a gép képes feltérképezni a környezetét, és automatikusan kikerülni az akadályokat. A Jetson szerint az eVTOL emellett akkor is működőképes marad, ha az egyik motorja elszáll, végszükség esetére pedig egy ejtőernyővel is felszerelték.
A Jetson One-t már jövőre elkezdik kiszállítani a megrendelőknek, akik egy félig összeszerelt gépet kapnak majd kézhez, vagyis a koncepció kicsit hasonló, mint a Tetra Mk-5-nél, amelyet a vásárlóknak a kit plane-ekhez hasonlóan otthon kell összerakniuk. Aki most rendelné meg a 92 ezer dolláros (vagyis nagyjából 29 millió forintos) gépet, annak viszont még elég sok ideje lesz felkészülni a műszaki kihívásokra, ugyanis a 2022-re tervezett 12 darab Jetson One-nak már mindegyikére letették a 22 ezer dolláros foglalót, így az új rendelők legkorábban már csak 2023-ban juthatnak hozzá a saját légitaxijukhoz.
Amíg a Jetson gépe főként csak szórakozásra lesz alkalmas, addig az Air One már jóval közelebb jár egy "hagyományos" légitaxihoz, hiszen az izraeli startup által tervezett kétüléses eVTOL akár 250 km/h-s sebességgel is tud repülni, a hatótávja pedig eléri a 180 kilométert. Az Air One-t hajtó nyolc rotor itt is a gép elején és hátulján találjuk, és mivel a szárnyak felhajthatóak, így a jármű nagyjából akkora helyet foglal, mint egy átlagos autó.
Más gyártókhoz hasonlóan természetesen az Air is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a gépükkel bárki biztonságosan repülhessen, az Air One esetében ezt a navigációt és az összetett feladatokat kezelő szoftveres megoldások teszik lehetővé, valamint az a mesterséges intelligencián alapuló biztonsági rendszer, ami időről-időre ellenőrzi, hogy a gép funkciói megfelelően működnek-e.
Az Air One a Jetson One-hoz hasonlóan már most is előrendelhető, ugyanakkor a megrendelőknek biztosan többet kell majd várniuk rá, ugyanis az cég jelenleg még a prototípus tesztelésénél tart, emellett be kell szerezniük a Szövetségi Légügyi Hatóság G1-es tanúsítványát is, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy egy légi járművet kereskedelmi célokra használjanak. A gép végleges árát a cég csak a jövő év elején teszi majd közzé, de más légitaxikból kiindulva szinte biztos, hogy forintban kifejezve egy kilenc számjegyű összegre lehet számítani.
(Fotó: Jetson Aero, Air)