A légitaxik hamarosan beköltöznek a garázsunkba

2021 / 10 / 22 / Bobák Áron
A légitaxik hamarosan beköltöznek a garázsunkba
Az elmúlt években egyre inkább konkrét formát öltő légitaxi-forradalom akár már a következő évtizedekben egészen közel repíthet minket a sci-fi írók és filmesek által rég megálmodott világhoz, amelyben a városok egeit ellepik a legkülönfélébb személyszállító járművek. A "repülő autók" korszakának a szemünk előtt való formálódása viszont sokakban hagyhatott némi keserű szájízt is, hiszen ahogy a Volocopter, a Lilium, az Airbus és más vállalatok sorra elkezdték bemutatni a terveiket, úgy vált egyre nyilvánvalóbbá, hogy a komolyan vehető gyártók egytől-egyig utazásmegosztó szolgáltatásban, úgynevezett légitaxikban gondolkodnak, amiket nem lehet majd úgy megvásárolni, mint egy hagyományos autót.

Ha valaki mindig is arra vágyott, hogy a garázsában egyszer majd egy ilyesfajta repülő autó parkol a Suzuki Swift helyett, annak az elmúlt napokban felcsillanhatott a reménysugár, hiszen rövid időn belül két olyan koncepció is napvilágot látott, amelyek már a közeljövőben elhozhatják a nem csak bérelhető, de birtokolható légitaxik korszakát - igaz, egyelőre nem annyira a Suzuki, mint inkább a Bentley vagy Rolls-Royce tulajdonosok számára.

Az egek Ariel Atomja

A két eVTOL (azaz elektromos hajtású, helyből fel- és leszálló) multikopter közül a Jetson One egy jóval egyszerűbb koncepción alapul, ami nagyjából úgy viszonyul a komolyabb légitaxikhoz, mint mondjuk egy Ariel Atom egy hagyományos gépkocsihoz. A svéd Jetson cég által kifejlesztett légitaxi nem sokkal több, mint egy szénszálas anyagból és alumíniumból felépített bukókeret, aminek az oldalán a drónokhoz hasonlóan elöl és hátul is két-két, vagyis összesen nyolc propellert találunk. A 118 lóerős jármű végsebessége eléri a 102 km/h-t, a közzétett videó alapján pedig arra tökéletesen alkalmas is lesz, hogy a tulajdonosok átéljék a repülés színtiszta élményét.

A Jetson One városi közlekedésre már kevésbé lesz praktikus, hiszen a gyári adatok szerint egy 85 kilogrammos ember egyszerre csak nagyjából 20 percet fog majd tudni repülni vele, és persze - ahogy a légitaxiknál mindig leírjuk - egyelőre az sem tisztázott, hogy pontosan hol és milyen feltételekkel lehet majd használni. Bár a Jetson One a felhajtható rotorkarjainak köszönhetően alig foglal nagyobb helyet egy motorbiciklinél, és bármilyen sík felületen tud landolni, az elég valószínűtlennek tűnik, hogy a városok felett szabadon repkedhet majd, de ha igen, ehhez akkor is minimum egy kisrepülős pilótavizsgára lesz szükség.

A gyártó nagy hangsúlyt fektetett a biztonságra, amiről a bukókeret mellett is számos további funkció gondoskodik: a multikopterben egy tripla redundáns fedélzeti számítógép van, aminek segítségével a gép képes automatikusan egy helyben lebegni vagy leszállni, amennyiben a vezetője elengedi a botkormányt. A One-ban emellett megtalálható az önvezető autókból ismert LIDAR is, aminek segítségével a gép képes feltérképezni a környezetét, és automatikusan kikerülni az akadályokat. A Jetson szerint az eVTOL emellett akkor is működőképes marad, ha az egyik motorja elszáll, végszükség esetére pedig egy ejtőernyővel is felszerelték.

A Jetson One-t már jövőre elkezdik kiszállítani a megrendelőknek, akik egy félig összeszerelt gépet kapnak majd kézhez, vagyis a koncepció kicsit hasonló, mint a Tetra Mk-5-nél, amelyet a vásárlóknak a kit plane-ekhez hasonlóan otthon kell összerakniuk. Aki most rendelné meg a 92 ezer dolláros (vagyis nagyjából 29 millió forintos) gépet, annak viszont még elég sok ideje lesz felkészülni a műszaki kihívásokra, ugyanis a 2022-re tervezett 12 darab Jetson One-nak már mindegyikére letették a 22 ezer dolláros foglalót, így az új rendelők legkorábban már csak 2023-ban juthatnak hozzá a saját légitaxijukhoz.

Aki nem akar másokkal osztozni a légitaxin

Amíg a Jetson gépe főként csak szórakozásra lesz alkalmas, addig az Air One már jóval közelebb jár egy "hagyományos" légitaxihoz, hiszen az izraeli startup által tervezett kétüléses eVTOL akár 250 km/h-s sebességgel is tud repülni, a hatótávja pedig eléri a 180 kilométert. Az Air One-t hajtó nyolc rotor itt is a gép elején és hátulján találjuk, és mivel a szárnyak felhajthatóak, így a jármű nagyjából akkora helyet foglal, mint egy átlagos autó.

Más gyártókhoz hasonlóan természetesen az Air is nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a gépükkel bárki biztonságosan repülhessen, az Air One esetében ezt a navigációt és az összetett feladatokat kezelő szoftveres megoldások teszik lehetővé, valamint az a mesterséges intelligencián alapuló biztonsági rendszer, ami időről-időre ellenőrzi, hogy a gép funkciói megfelelően működnek-e.

Az Air One a Jetson One-hoz hasonlóan már most is előrendelhető, ugyanakkor a megrendelőknek biztosan többet kell majd várniuk rá, ugyanis az cég jelenleg még a prototípus tesztelésénél tart, emellett be kell szerezniük a Szövetségi Légügyi Hatóság G1-es tanúsítványát is, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy egy légi járművet kereskedelmi célokra használjanak. A gép végleges árát a cég csak a jövő év elején teszi majd közzé, de más légitaxikból kiindulva szinte biztos, hogy forintban kifejezve egy kilenc számjegyű összegre lehet számítani.

(Fotó: Jetson Aero, Air)

További cikkek a témában:

Megkezdődtek az otthon összeszerelhető légitaxi tesztjei Az úgynevezett kit plane-ek, vagyis az otthon összeszerelhető repülők évtizedes hagyományokra tekintenek vissza, viszont multikopterből eddig még nem készült ilyen. Ezen szeretne változtatni a Tetra nevű startup, akik az Mk5 nevű, egyszemélyes gépükkel már a tesztfázisnál járnak.

Az Airbus bemutatta az új légitaxiját A világ legnagyobb repülőgépgyártója egyelőre csak prototípusok szintjén kísérletezik a légitaxikkal, de egyre inkább közelednek ahhoz, hogy beérjen az öt éve elkezdett munka.

Kínában már sorozatban gyártják a légitaxikat Amíg a nyugati gyártók egyelőre csak a prototípusoknál tartanak, a kínai Ehang már nagyüzemben gyártja az Ehang 216 és VT30 légitaxikat a yunfui gyárában.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.