Jöhet az újabb digitális tanév? Tanulságok a koronavírus első hulláma után

2020 / 09 / 03 / Raketa.hu
Jöhet az újabb digitális tanév? Tanulságok a koronavírus első hulláma után
Ismét elkezdődött az iskola, ám egyelőre senki sem tudja, hogy a tantermekben vagy az otthoni számítógépek előtt fog-e zajlani. Újra itt az időhiány, a szülők gépéről tanuló gyerekek, a leckemagyarázás ideje? Vajon második nekifutásra gördülékenyebben mennek a dolgok? Márciustól a tanév végéig online tanultak a gyerekek, de mit tanultunk ebből az időszakból, és mivel tudjuk felvértezni magunkat, mielőtt nekiállunk a következő fordulónak? Az alábbiakban minden kérdésünkre választ kapunk.

A több hónapos digitális oktatás és az azóta felgyűlt tapasztalatok sok szempontból előnyt jelentenek az új tanévben, hiszen mostanra mindenki lehetőségként tekint a digitális megoldásokra. A számítógépes környezet velejárója ugyanakkor a támadások, veszélyek is - a kezdetleges csalási próbálkozásoktól kezdve egészen a fejlett vírusokig. Az ESET szakértői összegyűjtötték legfontosabb kiberbiztonsági tanácsaikat annak érdekében, hogy az új tanévben is (online) biztonságban legyenek a  gyerekek, akár a  tantermekben, akár otthon tanulnak.

Melyek voltak és lesznek a  jövőben is a legnagyobb online veszélyek, hogyan védekezhetünk ellenük?

A két fő veszélyforrás nem változott az előző tanév óta: az egyik az adathalászat, melynek során a személyes adatainkkal visszaélve akár komoly anyagi és erkölcsi veszteségeket is elszenvedhetünk. Hívjuk fel a gyermekek figyelmét, hogy mindenképp egyeztessenek velünk, ha egy oldal vagy valaki személyes információkat kér tőlük.

Tudniuk kell, hogy hol milyen adatot adhatnak meg annak érdekében, hogy mindig a lehető legkevesebb információt osszák meg magukról.

Fontos, hogy a különböző oldalakon olyan felhasználónevet válasszanak, amelyből nem lesznek beazonosíthatóak. Egy-egy online fiók számos személyes adatot tartalmaz, ezért az is elengedhetetlen, hogy erős, egyedi jelszóval, vagy inkább jelmondattal védjék ezeket. A  másik fő veszélyt a  zsarolóvírusok jelentik, amelyek zárolják az eszközeinket, és titkosítják a rajtuk lévő fájlokat, így elveszthetjük a  családi nyaralások fotóit, a  digitális oktatás során lementett anyagokat és egyéb számunkra, illetve a  gyerekek számára fontos dokumentumot. A  biztonságunk érdekében használjunk korszerű internetbiztonsági programot számítógépeinken és mobil eszközeinken, és védjük a  szoftver beállításait erős jelszóval. Emellett érdemes a  legfontosabb fájljainkról rendszeresen mentést készítenünk egy külső adathordozóra. A webkamerák megfelelő védelme továbbra is kiemelten fontos, hiszen az is lehetőséget adhat visszaélésekre. „Pár hónapja volt egy emailes támadási hullám, amely során a  támadók azt állították, hogy meglestek minket a  webkameránkon keresztül” – mondja Csizmazia-Darab István, a Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője.

„A levél szerint megszerezték a jelszavunkat, és intim helyzetben videót készítettek rólunk, ráadásul címjegyzékünket is ellopták.

A  fenyegetés lényege az volt, hogy ha nem fizetünk nekik, akkor elküldik a videót erre a címlistára. Az ilyen emailekre jellemző, hogy egy korábban - akár évekkel ezelőtt – valahonnan kiszivárgott jelszóval próbálnak ráijeszteni az áldozatra. Azonban nincs bizonyíték a videófelvételre, illetve ha rendszeresen cseréljük jelszavainkat, akkor a  levélben szereplő jelszó is elavult már." Érdemes letakarnunk a webkameránkat, amikor nem használjuk, és olyan biztonsági programot választanunk, amely webkamera védelemmel is rendelkezik, és jelzi, ha illetéktelenek próbálnak meg csatlakozni a kameránkhoz. Így biztosabbak lehetünk abban, hogy ha a  fentihez hasonló levél érkezik a  postafiókunkba, akkor az csak egy átverési kísérlet.

A digitális vagy a  hibrid digitális-offline oktatás esetén a  jövőben is előfordulhat, hogy ismeretlen helyeken kell majd regisztrálni, alkalmazásokat kiválasztani és megtanulni - ezek a feladatok mind a tanulók, mind a pedagógusok oldalán jelentkezhetnek. Továbbra is ellenőrizzük a letöltött programokat, appokat, azok megbízhatóságát. Az appok tartalmai szülői visszajelzések alapján jól ellenőrizhetők a Commonsensemedia oldalán.

A regisztráció során figyeljünk az SSL titkosított kapcsolat meglétére (HTTPS).

Segítségünkre lehetnek a  szülői felügyelet alkalmazások is, amelyekkel kiszűrhetjük a  gyermekek számára káros weboldalakat, és korlátozhatjuk az online, illetve játékkal töltött időt. A családi eszközök operációs rendszerét és programjait mindig tartsuk naprakészen, a  hibajavító frissítések telepítésével, ugyanis ellenkező esetben a  sérülékenységeket kihasználva kártevők fertőzhetik meg eszközeinket. Mivel a diákok gyakran több felhasználó által megosztott otthoni eszközökre és hálózatokra támaszkodnak,

soha nem volt még ennyire fontos a hálózatok, valamint a személyes és szakmai adatok védelme.

Mivel a virtuális tanulás egyre általánosabbá válik, az oktatók és a diákok számára egyaránt fontos kérdéssé vált, hogy hogyan védhetik meg magánéletüket és adataikat, miközben osztályzatok és egyéb visszajelzések kerülnek megosztásra. Azok számára, akik visszatérnek az offline osztályterembe, a fizikai távolságtartás kritikus fontosságú lesz, nekik az online adatvédelem mellett erre is kell összpontosítani. A gyerekek számára a kibertér ma már régen nem csupán eszköz, hanem élettér, ahol a karantént megelőző időszakban is már akár napi hat-nyolc órában is jelen voltak. Elkerülhetetlen, hogy megértsék, és megtanulják a modern kor lehetőségeit, kihívásait, de emellett az internetes biztonság szempontjából is meg kell ismerjék, milyen kockázatok fordulhatnak elő és hogyan lehet ezeket kezelni, honnan tudnak segítséget kérni.

A biztonságtudatosság emellett minden korosztály számára nélkülözhetetlen, és folyamatos tanulást, figyelmet igényel,

hogy az átverésektől, hamis hírektől, közösségi oldalakon terjedő csalásoktól megóvhassuk magunkat. „Ami talán jó hír, hogy tavasszal ebben a generációk egészen jól tudták egymást segíteni a  tudásukkal“ – mondja a  kiberbiztonsági szakértő.

(Forrás: ESET, Fotó: Pixabay)


Wigner Jenő, a fizikus, aki megteremtette a nukleáris mérnöki tudományokat
Wigner Jenő, a fizikus, aki megteremtette a nukleáris mérnöki tudományokat
A legendásan udvarias tudós neve talán nem a legismertebb a Manhattan terv résztvevői közül, de hatalmas szerepet játszott az az első atommáglya, az első vízhűtéses, plutónium generáló reaktor létrehozásában és a tudomány számos területen hagyott hosszú időre szóló nyomot.
Egész Európából gyűltek össze résztvevők, hogy változtassanak a női vezetői helyzeten
Egész Európából gyűltek össze résztvevők, hogy változtassanak a női vezetői helyzeten
Nincs elég női vezető - egy különleges akadémia változtathat a helyzeten.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.