Még három éve sincs, hogy Kaliforniában négy lelkes innovátor megalapította a Monarch Tractor nevű vállalkozást. Új elektromos traktorjaik fejlesztéséhez kockázati befektetőktől és autóipari vállalatoktól szereztek induló tőkét, tavaly decemberben pedig már az első ötszáz dolláros foglalókat kezdték beszedni az ötvenezer dolláros gépekre, amiket a tervek szerint idén ősszel kezdenek kiszállítani a vevőknek.
Az első Monarch modell egy 40 lóerős, de rövid időszakokra 70 lóerős csúcsteljesítmény leadására is képes kisüzemi traktor, amely ugyanazokat a szabványos illesztésű hidraulikus, mechanikusan meghajtott és/vagy vontatott munkagépeket tudja kezelni, mint a hagyományos trakik. A részletes műszaki adatokat még nem ismerjük, de az akku, amelyre tíz év garanciát vállal a gyártó, átlagos terhelés mellett állítólag mintegy tízórányi folyamatos munkát tesz lehetővé az elektromos traktorral.
Ahogy az autóknál, ennél a traktornál is együtt jár az elektromos hajtás az autonóm működéssel. A Monarch képes előre beprogramozott feladatokat végrehajtani, sőt: gesztusvezérléssel, integetéssel magához is hívhatja a gépet a kezelő.
Az arizonai Solectrac alapítója, Steve Heckeroth még a '70-es években kezdett a fenntarthatóság felé fordulni. Épületekkel, forgalomszervezéssel is foglalkozott, míg egy mezőgazdasági bemutatón fel nem figyelt arra, hogy a traktorokat nagy betonsúlyokkal terhelik meg a megfelelő vonóerő elérése érdekében.
Heckeroth meglátta az érdekes ellentétet az elektromos járművek konstrukciós igényei között: miközben az autóipar az akkumulátorok nagy tömegével szenved, mert könnyű kocsikat szeretne építeni, ugyanakkor a traktorgyártásban a nagy tömeg gyakran annyira kívánatos, hogy a szennyező dízelmotorokat terhelik tovább extra súlyok felaggatásával a szerkezetre.
A Solectrac ma három méretben készít mezőgazdasági gépeket, traktorokat, rakodógépeket, de ezek az eszközök még mindig a kis üzemméret mellett használható kategóriába tartoznak. Az eUtility modell (a lenti képen a középső gép) 28 kWh-s akkumulátora a 40 lóerős dízel kistraktoroknak megfelelő terhelés, használat mellett egy töltéssel 4-8 óra folyamatos munkát tesz lehetővé, de ha a vevő tartalék akkut is vesz a géphez, ki is cserélheti benne az elemet, ha lemerül, és dolgozhat azonnal tovább.
Egészen máshogy állt a kisüzemi traktor jövőjének problémájához a Kubota, ez a 130 éves, traktorok és munkagép-motorok gyártása terén világszerte ismert és elismert japán cég. Tanulmány-traktoruk (vagy traktor-tanulmányuk) sokkal messzebb szaladt a ma ismert megoldásoktól. A négy lánctalppal felszerelt önvezető traktorban nincs is vezetőfülke, a munkát és a gépet teljes egészében számítógép irányítja. Természetesen ez a traktor is elektromos hajtású, az akkumulátorokat a tetőn lévő napelemtáblák is töltik.
A leglátványosabb azonban a teljesen újszerű hajtási megoldás. A négy lánctalpat négy, külön-külön vezérelt villanymotor hajtja. A kis talajnyomás és a nagy vonóerő mellett a megoldás előnye, hogy extrém fordulékonyságot tesz lehetővé, így ötvözi a hagyományos kormányzott kerekes traktorok kis talajkárosítását a csúszókerék-kormányzású vagy lánctalpas gépek helyben fordulási képességével.
A jövő legapróbb traktorairól már írtunk: a brit Small Robot Company nem hatalmas vontatókban gondolkodik, hanem kicsi, okos robotokat épít, amelyeket központi mesterséges intelligencia vezérel és akár egyesével lövik ki szikraágyújukkal a gyomnövényeket még apró magonc korukban. Ez is egy izgalmas irányzat a mezőgazdasági gépészet villamosításában.
A legnagyobb jelenleg létező elektromos traktor viszont talán még ma is a John Deere 2016-os demonstrációs eszköze, a SESAM koncepció. A hatalmas, 150 kWh-s akkumulátorral felszerelt vontató azonnal beállhatna a hagyományos dízel nagy traktorok helyébe - csak legyen a farmon elegendő elektromos kapacitás az újratöltögetéshez.
Talán életképesebbnek de mindenképp olcsóbbnak ígérkezik a John Deere újabb projektje, a GridCon koncepció. Ebben a traktor nem visz magával egy óriási és rettentő drága akkumulátort és töltenie sem kell kiállni sosem a munkából. A GridCon 400 lóerős elektromos traktorja inkább úgy működik, mint egy óriási vezetékes fűnyíró - azzal a praktikus újítással, hogy a kábelt mindig szépen felcsévélve tartja:
Bár elsőre kicsit fura ez a konnektorba dugott traktoros mezőgazdálkodás, egy jól szervezett nagyüzemi gazdaságban megfelelő sűrűséggel kiépített csatlakozópontokkal életképes lehet.
A német Fendt 2017-ben mutatta be e100 Vario néven 50 kW-os elektromos traktorát. A traktor technikailag teljesen kész van, néhány kiválasztott farmon és önkormányzatnál tesztüzemben dolgozik, de tudomásunk szerint egyelőre nem lehet megvásárolni.
A piaci bevezetés legfőbb gátja valószínűleg a Fendtnél is a nagy tömegű gép működéséhez szükséges nagy akkumulátor jelentős extraköltsége. Akárhogy is, az elektromos forradalom jól láthatóan zajlik a traktoriparban is, még ha ott az autóiparnál szigorúbb gazdaságossági előfeltételek miatt nehezebben is tudja elkezdeni a múzeumba szorítani a gázolajat égető klasszikus technológiát.