Jönnek az USÁ-ból az elektromos pickupok. De miért?

2019 / 11 / 25 / Rácz Tamás
Jönnek az USÁ-ból az elektromos pickupok. De miért?
Magyarországról első blikkre kicsit nehéz megérteni, hogy a Tesla a Model S és Model 3 szedánok valamint a Model X és Model Y szabadidőautók, na meg az új Roadster után miért pont egy nagyon furcsa formájú, leginkább az Alien-filmek hangulatát tükröző platós kisteherautóval, a Cybertruckkal állt ki a világ elé. Nem lett volna logikusabb egy kisautót vagy valami olcsóbb kompakt ferdehátút vagy SUV-ot kifejleszteni inkább, hogy egy átlagos magyar család is elkezdhessen Teslában gondolkodni?

Szóval: a Tesla amerikai vállalat, márpedig Amerikában az elmúlt években az autóeladási statisztikák bajnoka – ezt rettenetesen nehéz elhinni, pedig tényleg így van – három platós kisteherautó-család. Chevrolet Silverado, Ford F-sorozat és RAM x500: ezt a három autót veszik a legjobban az USÁ-ban, csak utána jönnek a klasszikus személyautók. Mivel viszont ez csak ott, az Egyesült Államokban van így, a világpiacra is lövő Tesla érthető módon nem pont egy pickuppal kezdte a tömeggyártást, hanem egy szedánnal, ami után jött egy SUV, majd egy kisebb szedán és egy kisebb SUV és egy sportkocsi – mind-mind világszerte sikerre ítélt modell. Mostanra viszont lépéskényszerbe került a márka, mert több más startup is rárepült a piaci résre – meg kellett csinálni náluk is a villany-pickupot.


Ford F-sorozat: 909 ezer példány kelt el belőle 2018-ban az USÁ-ban

Chevrolet Silverado: 586 ezer eladott példány a tavalyi évben

RAM pickupok: tavaly 537 ezer ment el belőlük. Az első igazi személyautó pedig a Toyota RAV-4 volt, 427 ezer eladott példánnyal

A Bollinger tavaly mutatta be két prototípusát, a B1-et és a B2-t, egy kockaforma, az ősöreg Land Roverekre emlékeztetően egyszerű formavilágú terepjárót és annak platós változatát. A kocsi szuperképessége, hogy a fényszórók közötti elem (amit nem nevezhetünk hűtőmaszknak, hiszen ezen a villanyautón nincs klasszikus vízhűtő, pláne nem ott, ahol egy hagyományos kocsin szokott lenni) lenyitható, így feltárul egy, a kocsi teljes hosszán végigfutó alagút. Az 5,27 méter hosszú kocsiban így el lehet helyezni egy pontosan 5,27 méter hosszú lécet, gerendát, csövet, ami még csak ki se lóg a karosszériából!

A másik izgalmas új villany-pickup a Rivian R1T. Ez már autóformájúbb, de alagútja ennek is van. Mivel az elöl-hátul külön-külön motorokkal megoldott összkerékhajtás feleslegessé teszi a kardántengelyt, ezt a kocsit keresztben nyitották meg; a hátsó ajtók alatti két nyílás a kocsi teljes szélességében áthúzódó rakteret tár fel. Az pedig már csak a hab a tortán, hogy erre a lefelé nyíló két fedélre rá is lehet ülni vagy állni.

Erre a két kocsira kellett rálicitálni a Teslának, még mielőtt valamelyik netán éppen úgy előretör a platós kisteherautó-piacon, mint ahogy a Model S-nek sikerült ezt megtennie a felső-középkategóriában. És mivel több irányban már nem lehet innovatív tárolóalagutat kialakítani, a Tesla valami egész más irányban nyitott. Ez lett volna az ütés- és golyóállóság; aztán persze más kérdés, hogy a bemutatón egy kicsit másképp történtek a dolgok, mint ahogy az Elon Musk szerette volna. A kocsi másik szuperképessége, hogy sokkal-sokkal olcsóbban lehet majd megvenni, mint a két másik villany-pickupot.


Bollinger B2: 120 kWh-s akku, két elektromos motor 614 lóerő összteljesítménnyel. Állítólag 2021-ben megérkeznek az első példányok a vevőkhöz, a cég már fogadja az előrendeléseket. Induló ár: 125 ezer dollár

Rivian R1T: 135 kWh-s akku, 753 lóerő, négy darab hajtómotor. Szintén mennek már az előrendelések, a gyártásindítást a jövő év végére ígérik. Az alapár 69 ezer dollár

Tesla Cybertruck: egy-, két- vagy hárommotoros kivitel, a fenti két autónál lényegesen szerényebb teljesítmény (egyelőre nincs hivatalos adat), ütésálló burkolat, golyóálló üveg, ami a bemutatón csúfosan betört, amikor egy vasgolyót vágtak neki a bemutatón, de Elon Musk azt ígéri, a gyártásindításig ezt a dolgot még megnyugtatóan rendezik. És ígért még Musk 39 ezer dolláros induló árat, valamint 2021 év végi gyártás-indítást, az előlegeket pedig természetesen már erre a kocsira is szedik

Az amerikai autópiac sajátosságai magyarázzák azt is, hogy miért lehetnek ezek az új elektromos pickupok ilyen látványosan szögletesek, drabálisak, rossz légellenállásúak. Az USA útjain a megengedett legnagyobb sebesség jóval alacsonyabb, mint nálunk, a sztrádákon pedig még a mindenhol jellemző enyhe gyorshajtással se mennek többel az autók 110-120 km/h-nál. Ennél a tempónál pedig egy eleve nagy tömegű, nagy méretű autónál még nem rontja annyira a hatótávolságot a baltával faragott, de látványos dizájn, mintha a német Autobahn ritmusához kellene igazodni. Ezek a hatalmas, szögletes, kicsit buta formájú pickupok tehát nem nekünk készülnek, az európai piac igényeihez jobban passzoló kisebb, formásabb, kevésbé ormótlan elektromos kisteherautókra még várnunk kell.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.