Szóval: a Tesla amerikai vállalat, márpedig Amerikában az elmúlt években az autóeladási statisztikák bajnoka – ezt rettenetesen nehéz elhinni, pedig tényleg így van – három platós kisteherautó-család. Chevrolet Silverado, Ford F-sorozat és RAM x500: ezt a három autót veszik a legjobban az USÁ-ban, csak utána jönnek a klasszikus személyautók. Mivel viszont ez csak ott, az Egyesült Államokban van így, a világpiacra is lövő Tesla érthető módon nem pont egy pickuppal kezdte a tömeggyártást, hanem egy szedánnal, ami után jött egy SUV, majd egy kisebb szedán és egy kisebb SUV és egy sportkocsi – mind-mind világszerte sikerre ítélt modell. Mostanra viszont lépéskényszerbe került a márka, mert több más startup is rárepült a piaci résre – meg kellett csinálni náluk is a villany-pickupot.
A Bollinger tavaly mutatta be két prototípusát, a B1-et és a B2-t, egy kockaforma, az ősöreg Land Roverekre emlékeztetően egyszerű formavilágú terepjárót és annak platós változatát. A kocsi szuperképessége, hogy a fényszórók közötti elem (amit nem nevezhetünk hűtőmaszknak, hiszen ezen a villanyautón nincs klasszikus vízhűtő, pláne nem ott, ahol egy hagyományos kocsin szokott lenni) lenyitható, így feltárul egy, a kocsi teljes hosszán végigfutó alagút. Az 5,27 méter hosszú kocsiban így el lehet helyezni egy pontosan 5,27 méter hosszú lécet, gerendát, csövet, ami még csak ki se lóg a karosszériából!
A másik izgalmas új villany-pickup a Rivian R1T. Ez már autóformájúbb, de alagútja ennek is van. Mivel az elöl-hátul külön-külön motorokkal megoldott összkerékhajtás feleslegessé teszi a kardántengelyt, ezt a kocsit keresztben nyitották meg; a hátsó ajtók alatti két nyílás a kocsi teljes szélességében áthúzódó rakteret tár fel. Az pedig már csak a hab a tortán, hogy erre a lefelé nyíló két fedélre rá is lehet ülni vagy állni.
Erre a két kocsira kellett rálicitálni a Teslának, még mielőtt valamelyik netán éppen úgy előretör a platós kisteherautó-piacon, mint ahogy a Model S-nek sikerült ezt megtennie a felső-középkategóriában. És mivel több irányban már nem lehet innovatív tárolóalagutat kialakítani, a Tesla valami egész más irányban nyitott. Ez lett volna az ütés- és golyóállóság; aztán persze más kérdés, hogy a bemutatón egy kicsit másképp történtek a dolgok, mint ahogy az Elon Musk szerette volna. A kocsi másik szuperképessége, hogy sokkal-sokkal olcsóbban lehet majd megvenni, mint a két másik villany-pickupot.
Az amerikai autópiac sajátosságai magyarázzák azt is, hogy miért lehetnek ezek az új elektromos pickupok ilyen látványosan szögletesek, drabálisak, rossz légellenállásúak. Az USA útjain a megengedett legnagyobb sebesség jóval alacsonyabb, mint nálunk, a sztrádákon pedig még a mindenhol jellemző enyhe gyorshajtással se mennek többel az autók 110-120 km/h-nál. Ennél a tempónál pedig egy eleve nagy tömegű, nagy méretű autónál még nem rontja annyira a hatótávolságot a baltával faragott, de látványos dizájn, mintha a német Autobahn ritmusához kellene igazodni. Ezek a hatalmas, szögletes, kicsit buta formájú pickupok tehát nem nekünk készülnek, az európai piac igényeihez jobban passzoló kisebb, formásabb, kevésbé ormótlan elektromos kisteherautókra még várnunk kell.