A jövő húsételei szó szerint levegőből készülhetnek

2019 / 11 / 14 / Perei Dóra
A jövő húsételei szó szerint levegőből készülhetnek
Nem, ez itt nem a Harry Potter, sőt még csak nem is valamiféle elcsépelt vicc: egy kaliforniai startup valóban levegő-alapú élelmiszerrel biztosítaná a világ legalapvetőbb táplálkozási szükségletét, és minimalizálná a környezeti terhelést. A jóslatok szerint pedig minderre már nem is kell sokáig várnunk.

Mostanra mindannyian hallhattunk a húsfeldolgozó iparágak környezetromboló hatásáról, nevezetesen a klímaváltozásról, az élőhelyek és termőföldek rohamos pusztulásáról vagy a súlyos szennyezésekről. A CNN becslése szerint ráadásul a világon több mint nyolcszázmillióan éheznek, a probléma pedig a fejlett országokat is érinti. A kaliforniai Air Protein húspótló terméke viszont hamarosan milliárdoknak biztosíthat táplálékot.

A levegőből készült hús elkészítési módszere valójában nem új keletű, kifejlesztése ugyanis a NASA-nak köszönhető; az űrügynökség eredetileg asztronautáknak szánta a szén-dioxidból, vízből és villamos energiából készült, magas fehérjetartalmú élelmiszert. Állagra és ízre semleges, de tápanyagdús és a cég közleménye szerint tápértéke megegyezik a húséval.

Az Air Protein gyártása során előbb megkötik, majd kivonják a szén-dioxidot, ezután vízzel, tápanyagokkal és vitaminokkal kombinálják. (Az élelmiszer nyolcvan százalékos fehérjetartalmú, emellett nagy mennyiségű B12-vitamint tartalmaz.) Előállítása csupán pár napig tart, mindemellett nem igényel sem termőföldet, sem optimális időjárási körülményeket.

Lisa Dyson, a cég igazgatója szerint a jövő a levegő-alapú élelmiszereké, mivel a technológia lehetővé teszi, hogy minél több éhes szájat jóllakassanak a Föld további károsítása nélkül. Ha pedig már az éhes szájaknál tartunk, valóban nagy szükség lesz az Air Proteinhez hasonló élelmiszerekre;

2050-re ötvenhat százalékkal több élelmiszert kell termelnünk 2010-hez képest, mivel a bolygó népessége addigra bőven meghaladja a kilencmilliárdot.

Dyson elméletével a NASA és a CNN is egyetért. Az űrügynökség szakemberei folyamatosan keresik a lehetséges alternatívákat az élelmezési problémák megoldására, míg a CNN úgy véli, a levegő alapú élelmiszer-előállítás sokkal előnyösebb a jelenlegi gazdálkodási technikáknál, előrejelzéseik szerint pedig azok akár már 2021-től felbukkanhatnak az üzletekben.