Jövőre indulna az építkezés, és 2050-re elkészülhet az első űrlift

2024 / 06 / 06 / Felkai Ádám
Jövőre indulna az építkezés, és 2050-re elkészülhet az első űrlift
Egy ilyen építmény kaput nyitna a Naprendszerbe, és olcsóbban és gyorsabban juthatnánk el akár a Marsra is.

A japán Obayashi Corporation-nak éppenséggel akad gyakorlata a magas építmények kivitelezésében – a vállalat munkája ugyanis a Tokyo Skytree, egy televíziós adótorony (egyben kilátó) Tokióban. A Skytree a világ legmagasabb tornya és bolygónk második legmagasabb épülete a Burj Khalifa után, a magassága 634 méter.

A cég most azonban igencsak méretes fába vágná a fejszéjét – a világ legmagasabb tornya után egy űrliftet hoznának össze.

Persze kérdés, hogy egy ilyen szerkezet mire jó egyáltalán – az űrlift számtalan előnyéről korábban már mi is írtunk:

Sci-finek hangzik, de már egészen közel van: az űrlift Sokkal zöldebb és energia-hatékonyabb utat jelentene a Földről közvetlen a világűrbe, mint a mai rakéták. Az elmélet pedig már nagyjából ki is lett dolgozva, de akad még egy akadály, ami ha elhárul, elkezdődhet az űrlift építése.

Amint pedig a fenti cikkben magyaráztuk: az űrlift szükségét az magyarázza, hogy a a jelenlegi űrrakéták iszonyatosan nehézkes szerkezetek – egy tipikus misszió esetén a kilövőállásban várakozó űrhajó tömegének akár a 90 százalékát is a hajtóanyag teszi ki, ami olyan, mintha egy olyan autóban ülnénk, amiben nincs motor, csak egy túlnyomásos 100 ezer literes üzemanyagtartály. Ez nem csak a környezet szempontjából rossz, de úgy általában sem gazdaságos: sem az energia, sem pedig a pőre költségvetés szempontjából. A másik a megközelíthetőség kérdése: az űrbe történő eljutás manapság „misszió”, az űrlifttel rutinfeladat lenne, utazás, mely sokkal kevesebb járulékos veszélyekkel jár, mint a mai kilövések. Az űrlift működése például az időjárási körülményektől is független lenne. Ez azonban csak a kezdet: a lift kaput jelentene a teljes Naprendszerbe.

Mint Stephen Cohen repülőmérnök és fizikus fogalmazott:

“Eressz szabadjára egy hasznos terhet lentebb, és az Föld körüli pályára fog állni, de tedd ezt a Földtől távolabb, és a teher Nap körüli pályára áll: ráadásul üzemanyag nélkül.”

Az Obayashi Corporation a tervet 2012-ben jelentette be, és nem egy olcsó szerkezetről beszélünk: a projekt költsége becslések szerint 100 milliárd dollár, viszont a fentieknek megfelelően forradalmasíthatja az űrutazást azáltal, hogy drasztikusan csökkenti a költségeket, miközben az utazási időből is lefarag. A számok nyelvén kifejezve ez azt jelenti, hogy a Mars például karnyújtásnyi távolságra kerül: míg a hagyományos utazás hónapokat venne igénybe, egy űrlift akár 40 napra is csökkenthetné az utazás idejét a vörös bolygóra.

A cég tervei szerint az építkezés már 2025-ben elkezdődne, de temrészetesen még számos jelentős kihívás áll előttük.

Yoji Ishikawa, az Obayashi jövőbeli technológiai fejlesztési részlegének a munkatársa elmondta, hogy bár az építkezés nem a tervezett ütemben halad, a kutatás-fejlesztés, a partnerségépítés és a promóciós erőfeszítések folyamatosan zajlanak. Az űrlift működésének alapját az elektromágneses járművek, az úgynevezett “climber” egységek adnák. A climbereknek az energiát távolról továbbítanák – ami jelenthetne napenergiát vagy mikrohullámú sugárzást, így nincs szükség rakétákra és üzemanyagra. Az Obayashi Corporation számára készített jelentésében Ishikawa azt írta, hogy az ilyen típusú űrlift segíthet a rakomány űrbe juttatásának költségeit 126 dollárra csökkenteni kilogrammonként. Más becslések egyébként ennél azért többet, 500 dollár kilogrammonkénti árat adnak meg az űrliftek esetében. Azonban bármelyik ár is valósulna meg, a kontextus kedvéért tegyük hozzá, hogy a SpaceX Falcon 9 rakétája esetében az említett költség körülbelül 2,700 dollár kilogrammonként – pedig ez jelenleg az egyik legolcsóbb rakétaindítási lehetőség.

Az egyik technológia kihívás a megfelelő anyag megtalálása ahhoz a “köldökzsinórhoz”, amely az űrbe telepített állomást összeköti a Földdel, és amely mentén a climberek haladnak. A hagyományos anyagok, mint például az acél, nem jönnek szóba azon egyszerű oknál fogva, hogy a szükséges mennyiség meghaladja a Föld teljes acélkészletét. Ishikawa épp ezért szén nanocsöveket javasol, amelyek egyszerre erősek és könnyűek, egyetlen hátrányuk, hogy jelenleg csak néhány méter hosszúságúak. Egy működő űrlift esetén a köldökzsinórnak 35 ezer kilométer hosszúnak kellene lennie – magyarán ehhez komoly, új felfedezésekre van szükség az anyagtechnológiában.

Ráadásul a kötél hatalmas feszültség alatt lenne, és ki lenne téve olyan környezeti fenyegetéseknek, mint például a villámlás, a hurrikánok és más időjárási viszontagságok. A kötél bázisának egyenlítői elhelyezése csökkenthetné a kockázatok egy bizonyos részét, de az is fontos, hogy ez a bázis a nyílt óceánon helyezkedjen el, hogy elkerüljék a terrorizmus jelentette fenyegetést. Ahhoz pedig, hogy ezek a gigantikus építési költségek megtérüljenek és a projekt nyereséges legyen, rengeteg alkalommal kellene használni az űrliftet.

A végső cél tehát, hogy az űrlift 2050-re működőképes legyen, ám ez az ütemterv sokak szerint optimista. Azt Ishikawa is elismeri, hogy ennek a dátumnak a betartása nagymértékben függ a technológiai fejlődéstől – azonban még ha sikerül is elérni egy nagy áttörést, és megfelelő anyagot fejleszteni a köldökzsinórhoz, a projekt még akkor sem biztos, hogy befejezhető a megadott időkereten belül.

(Kép: Obayashi Corporation)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.