Miközben a világon mindenkinek a végtelen kínálatú webáruház jut az eszébe, ha az Amazonról hall, Jeff Bezoséknak sok olyan vállalkozása van, ami csak érintőlegesen kapcsolódik az online kereskedelemhez. Sok a termékük, tehát sok a raktáruk, tehát sok a meló - vettek egy robotikai céget. Sok a szerverük, sok a fölösleges kapacitás - elindították a világ egyik legmeghatározóbb informatikai vállalatát, ami lassan annyi profitot termel, mint az áruház. De vannak különlegesebb próbálkozásaik is. Miközben a könyvesboltok attól rettegtek, hogy az online kereskedelem csődbe viszi őket, az Amazon könyvesboltot nyitott. Sőt, 2017-ben a Whole Foods nevű biobolt láncot is megvették, majd nem sokkal később átadták az első kisközértjeiket is.
Sokan mondják, hogy az Amazon nem kereskedelmi, hanem adat vállalat. Sok vevője van, ezért sokat tud, ezért okosan tud fejleszteni. Ezzel összhangban a kisközértjeik sem azért kellenek nekik, hogy sokat keressenek az előre csomagolt szendvicseken és a szénsavas üdítőkön.
A boltok a vevő szemszögéből egyszerűen működnek: megnyitom az Amazon Go appot a telefonomon, az generál egy kódot, azt beolvasom a bejáratnál, és onnantól azt csinálok, amit akarok. Felkapok egy terméket, megnézem, ha tetszik, elrakom. Akár a saját táskámba vagy a zsebembe. Ha megvan minden, kisétálok, és nemsokára érkezik is a számla. Hogy a háttérben mi történik, megintcsak az Amazon titka. Ami biztos, hogy mindent kamerák és egyéb szenzorok, például a polcok súlyát felügyelő mérlegek figyelnek: megtanulják, hogy hogy nézünk ki, és megpróbálják megállapítani, hogy mit süllyesztünk el a kosarunkba. Lehet, hogy egyszer az Amazon felvásárolja a világ legnagyobb szupermarket láncait és kirúg minden péztárost? Lehet, hogy azt, amit itt megtanul, szolgáltatásként fogja árulni a többi láncnak?
Lehet, hogy annyi a pénzük, hogy jó dolgukban nem tudják, mit kezdjenek vele? Lehet.
De miért olyan nagy szám a kisközért után a nagy közért?
Ahogy a TechCrunch cikke aláhúzza, teljesen másként vásárolunk egy kisközértben mint egy szupermarketben. Előbbiben kész termékek közül választunk, egy doboz kólát nem nézegetünk hosszasan, lekapjuk a polcról és már meg is vagyunk. Ezzel szemben a gyümölcsöt, húst a vásárlók gyakran felveszik, megnézegetik majd visszateszik. Ez sokkal összetettebb feladatot ró arra a rengeteg szenzorra, aminek konszenzusra kell jutnia arról, hogy most akkor megvettük-e azt a zellert, vagy sem, és mi legyen, ha a szárát letéptük. És akkor mi van, ha végül meggondoljuk magunkat, és visszatesszük a zellert - a sárgarépák közé? Sam Machkovech az Ars Technicától még a tolvajkodást is kipróbálta az új boltban, és majdnem sikerült meglépnie egy banánnal és egy avokádóval.
Az nem tudjuk, hogy Jeff Bezosnak mi a célja az új szupermarketével. Talán csak annyi, hogy szeretné, ha bevásárlás közben is vagánykodhatna a barátnője előtt. Abban viszont biztosak vagyunk, hogy ha a monoton, repetitív feladatoktól megszabadítják a kereskedelemben dolgozókat, és nem nyugdíjba küldik őket, hanem a vásárlók közé, hogy nyugodtan tudjanak segíteni, annak sokan örülnének.
(Fotó: Getty, Pixabay)