Képesek lennénk észlelni idegen térhajtóműveket – de csak egy esetben

2024 / 06 / 13 / Felkai Ádám
Képesek lennénk észlelni idegen térhajtóműveket – de csak egy esetben
Ha az idegenek használnak térhajtóműveket, akkor a jelenlegi technológia mellett ezeket már érzékelhetjük. Legalábbis egy, katasztrofális esetben.

Léteznek-e idegenek, és ha igen, akkor van-e térhajtóművük? Ha erre a két kérdésre két igen a válasz, akkor a jó hír, hogy elvileg már képesek lennénk érzékelni ezeket a hajtóműveket – legalábbis egy esetben.

A fizika törvényeit betartó fénysebességű utazás? – Pontosan ezt ígéri egy új felfedezés A kutatók szerint az űrtechnológia jelenleg ott tart, mint az autóipar annak a korai éveiben – vagyis sok gyakorlati alkalmazás még távolinak tűnhet, de az alapvető munkafolyamatok már elindultak – a végső cél ez esetben pedig a térhajtómű kifejlesztése.

A sci-fi művek által insiprált térhajtóművek a kilencvenes években váltak először komolyabban vett (elméleti) kutatások tárgyaivá: 1994-ben Miguel Alcubierre egy elméleti módszert javasolt az úgynevezett szuperluminalis, tehát a fénysebességnél gyorsabb utazásra, amelyet Alcubierre-térhajtóműnek nevezett el. Ez a hajtómű a téridő manipulálásával működik, a lényege, hogy összesűríti a téridőt az űrhajó előtt és kitágítja mögötte – ennek köszönhetően a jármű gyorsan képes hatalmas távolságokat átszelni méghozzá anélkül, hogy megsértené Einstein a fénysebességre vonatkozó korlátozását. A módszer egyik legfőbb problémája, hogy egzotikus, negatív energiájú részecskéket igényel, amelyek létezése mindössze feltevés – a fentebbi cikkben írtunk arról, hogy ezt miként hidalnák át ma a kutatók.

Na, de a mi hajtóművünkről térjünk át az ő, tehát az idegenek hajtóművére! Katy Clough és csapata a londoni Queen Mary Egyetemen azt vizsgálta, hogy egy ilyen hajtómű, amennyiben meghibásodik, kibocsáthat-e észlelhető gravitációs hullámokat. Kutatásuk szerint egy állandó sebességgel haladó csillaghajó nem kelt gravitációs hullámokat, de a gyorsulás vagy hibás működés már igen. A LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) pedig elvileg képes ezeket a hullámokat észlelni, bár jelenleg nincs ehhez a megfelelő frekvenciatartományra kalibrálva. A megfelelő frekvenciatartományra történő átállás azonban nem új technológia, hanem inkább finanszírozás kérdése – írja a New Scientist.

Clough szerint ha tényleg érzékelnénk ilyesmit, az azt jelenthetné, hogy még az idegenek is csak kísérleteznek ezzel a technológiával, és ebben a folyamatban történt valami katasztrófa – azzal kapcsolatban ugyanis ne legyen illúziónk, hogy nagyon nem jó dolog egy meghibásodott térhajtómű közelében lenni, mivel minden közelben tartózkodót úgy tépnének szét az elszabadult árapály-erők, mintha az illető belezuhant volna egy fekete lyukba.

Rhett Allain, a Southeastern Louisiana Egyetem munkatársa rámutatott, hogy ha szeretnénk egy ilyen gravitációs detektort, azt érdemes lenne már eleve az űrbe telepíteni, mert itt a Földön a készülékkel interferálnak a nagyobb, elhaladó járművek, sőt még az óceánok árapálya is, amit csak masszív és költséges infrastruktúrával lehet kivédeni. Mindez azonban ismételten csak finanszírozási kérdés elsősorban, a technológia, mérnöki szaktudás már adott.

(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: Pixabay/Aeyos)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.