A francia Michelin vállalat által indított WISAMO (Wing Sail Mobility) projekt célkitűzése, hogy egy automatizált vitorlarendszerrel megreformálja a vízi áruszállítás működését és költséghatékonyabb, valamint környezetbarátabb alternatívát fejlesszen az eddigi, nagy mennyiségű üzemanyag felhasználásával járó meghajtási módok kiegészítésére.
A WISAMO központi eleme egy olyan vitorla, aminek működése teljes mértékben automatizált és mindig az aktuális szélerősség és más faktorok figyelembevételével helyezi a rendszer üzembe, ezenfelül felfújható is, vagyis egy integrált fúvókészülék végzi a teleszkópos tartórúdon elhelyezkedő vitorla kibontását. A Michelin leírása szerint a "szárnyvitorlák" bármilyen körülmények között megtartják szimmetrikus alakjukat és az automatizálásnak köszönhetően a rendszer használata egészen egyszerű és biztonságos. A vitorlák ugyan nem tudják ellátni a hajó teljes meghajtását, de kiegészítőként alkalmazva akár 20%-os üzemanyag spórolást tesznek lehetővé.
A WISAMO projekt során már 2021-ben elkezdték tesztelni a berendezést a Neuchâteli-tavon, ahol egy kisebb méretű magánhajót szereltek fel a vitorlával. 2022-ben már jóval nagyobb alanyt választottak a tesztekhez: a Compagnie Maritime Nantaise szállítóhajóját, az MN Pelicant készítették fel a vitorla fogadására, amelyet nemrégen telepítettek a hajóra. A vitorlarendszer idén január végén kapta meg a DNV engedélyét a hajón való használatra és a legújabb hírek szerint az eszközt június óta tesztelik, miközben az MN Pelican szokásos útját járja a Gascognei-öbölben. A 155 méter hosszú hajón, akárcsak korábban a kisebb vitorlás hajón, egy 100 négyzetméteres WISAMO rendszert használnak, a projekt következő lépéseként pedig ennél is nagyobb vitorlákat telepítenek majd.
(Fotó: Michelin WISAMO (a borítókép csak illusztráció), DNV)