2019 májusában készült el Kína legújabb nagysebességű mágneses lebegő (maglev) vonat projektének prototípusa a Kelet-kínai Qingdaoban. Az új vonatot az állami tulajdonban lévő China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) fejlesztette ki, ami a világ legnagyobb vasúti tranzitberendezés-szállítója. A karcsú jármű sorozatgyártása várhatóan 2021-ben kezdődik, a még rá váró kiterjedt tesztek után. A projekt résztvevői úgy érzik a vonat teljesen átalakítja majd Kína belföldi közlekedését, kitöltve a rést a nagysebességű vasút és a légi közlekedés között.
“Pekingből Sanghajba az utazásra való felkészülési idővel is kalkulálva repülővel hozzávetőlegesen 4,5 óra alatt lehet eljutni, nagysebességű vasúttal kb. 5,5 óra az út, de az új maglevvel mindössze 3,5 óra lesz"
- nyilatkozta Ding Sansan, a CRRC vezérigazgató-helyettese, a vonat kutatási és fejlesztési csoportjának vezetője. Míg a repülőgépek utazósebessége 800–900 km óránként a Peking – Sanghaj vonalon, addig a meglévő vonatok maximális üzemi sebessége csak 350 km/h.
A Maglev vonatok a mágneses taszítást használják mind a lebegtetéséhez, (ami által megszűnik a súrlódás) mind pedig a szerelvény előre mozdításához.
Közel három éves műszaki kutatás után Ding szerint a csapat kifejlesztett egy könnyű és nagy szilárdságú vonattestet, amely megteremti a műszaki alapot öt maglev-vonat mérnöki prototípusának kidolgozásához.
Mi tehát a következő lépés? A CRRC Qingdao Sifang - a CRRC leányvállalata - jelenleg egy kísérleti központot és egy nagysebességű maglev próbagyártósort épít, amelyek várhatóan az év második felében kezdik meg működését.
A vonattechnikát Japán forradalmasította az 1960-as években a Shinkanszennel, a golyó-vonattal, legújabb Maglev vonatuk pedig az ígéretek szerint világrekordot is dönthet majd. A kínai prototípus nem az első vonat, amely gyorsabb lehet, mint 600 kilométer per óra, 2015-ben egy japán vasúti maglev vonat ugyanis 603 km / órás csúcsot ért el a Yamanashi-i kísérleti pályán, ezzel új világrekordot állítva fel.
Japán most az új Chuo Shinkansen maglev vonalat fejleszti, amelyen körülbelül 500 km / óra maximális sebességgel közlekedhetnek a szerelvények. A Tokiót és Nagoyát összekötő projekt első szakaszát 2027-ben tervezik befejezni, és várhatóan felére csökkenti a két város közötti utazási időt.
Kína első kereskedelmi maglev rendszere 30 kilométeres szakaszon húzódik, a Shanghai Putong repülőtér és a városközpont között. 2002-ben nyílt meg és a rajta közlekedő vonat 431 kilométeres óránkénti sebességgel, a világ jelenlegi leggyorsabb kereskedelmi maglev rendszere. A projektet a Shanghai Maglev Transportation Development Co. Ltd., és egy német konzorcium hozta létre, melynek tagjai a Siemens AG, a Thyssen Transrapid GMBH és a Transrapid International GmbH.
Miközben a maglev technológiát évtizedek óta a vasúti szállítás jövőjének tekintik és fejlesztik, egyelőre csak néhány országban léteznek maglev vonatok, ezek Kína, Dél-Korea és Japán.
(Forrás: CNN Képek: CRRC)