Kislányom, csak második lettél az OKTV-n? Remélem, összekapod magad lassan. Katinka, csak kilencszer sikerült vébét nyerni? Hát, úgy tűnik, eddig tartott a mázli. Mark, csak hét százalékot nőtt a céged egy év alatt, míg korábban 61-et? Akkor lenyomnánk hét százalékkal az értékét.
Az aggodalmak persze jogosak, ha túlzóak is. Zuckerbergék létszáma egy év alatt 26%-kal emelkedett a TechCrunch a beszámolót idéző és elemző cikke szerint, ezzel összhangban a költségeik több mint a felével növekedtek meg. Emellett a Facebook tervezett saját valutája, a Libra, ki tudja, mikor valósul meg, ha megvalósul egyáltalán, az Egyesült Államok törvényhozói újra és újra előveszik a cég feldarabolásának a lehetőségét, a cenzúrázás iránti elvárások országonként különböznek és egyre jobban artikuláltak, a titkosítással kapcsolatos erőfeszítések bonyolultak, és valószínűleg ártanak az árbevételnek, hiszen nem teszik lehetővé a hirdetések eddigi, szuperpontos célzását. Ez mind elvonja az erőforrásokat, pénzt és figyelmet arról, hogy a cég hogyan tud még több pénzt keresni úgy, hogy közben sokkal több felhasználója nem nagyon tud lenni. Persze kár Zuckerbergéket lebecsülni, kétféleképpen is meg tudják oldani a problémát,
kreatívan vagy erőből.
A tervezett kreatív megoldások sora nem rövid: a következő hónapokban az Instagram online vásárlási funkcióinak elterjesztése, a WhatsAppbe épített pénzküldési lehetőségek kiaknázása is hozhatnak több bevételt, eggyel távolabb nézve még az is lehet, hogy egyszer rájönnek, hogy a virtuális valóságból hogy tudnak tömegterméket, majd pénzt csiholni a korábban felvásárolt Oculus segítségével. Ha ezek nem működnek, vagy amíg ezek nem működnek, addig könnyen lehet, hogy még több, még jobban célzott hirdetéssel fogunk találkozni három platformjukon - a WhatsAppen, ahogy a Rakéta is megírta, valószínűleg egyelőre nem.
Túl lenne árazva a Facebook?
Ezt előbb-utóbb eldönti az, hogy az elképzeléseik működnek-e - és persze a piac, hogy hisz-e bennük. A Facebook árfolyam-nyereség aránya 35 körül mozog, vagyis minden forint nyereség harmincöt forintba kerül, ha az ember most Facebook részvényt vesz. Az Apple-nél ez a szorzó huszonöt, a Teslánál negyvenöt - vagyis az előbbi lassabban, utóbbi gyorsabban kéne, hogy növekedjen a piac szerint. Rossz lenne a világnak, ha a Facebook értékelése egyszercsak a General Motors ötszörös szorzójához közelítene? Nem biztos. Kinek fájna, ha egy kiszámíthatóan működő, érett üzleti modellel rendelkező tech óriás fűzné szorosabbra két és fél milliárd ember hétköznapjait? A mostani befektetőknek. A felhasználók, a törvényhozók, a hirdetők közben ásítoznának - és élveznék.
(Fotó: Pixabay, Flickr/bookcatalog, Flickr/anthonyquintano)