A Wall Street Journal szerint a Facebook rövid távon lemondott arról, hogy hirdetésekkel keressen pénzt a WhatsAppel. Pedig tavaly májusban elég részletesen beszéltek arról, hogy milyen, a hirdetőknek biztosan vonzó megoldásokkal egészítenék ki a programot: amellett, hogy a WhatsApp for Business lehetőséget biztosít majd kereskedőknek, hogy a termékeiket részletesen bemutató üzeneteket küldjenek, a Status nevű Instagram stories-jellegű megoldásukba hagyományos hirdetéseket terveztek. Ez érthető, hiszen az anyavállalat, a Facebook a bevételének 98.5%-át hirdetésekből szerzi, a maradék másfél százalékot valószínűleg a szeszélyes kaliforniai szél sodorja be az ajtón. A szintén hozzájuk tartozó Instagram tavaly bizonyos piacokon elkezdett kísérletezni azzal, hogy közvetlenül az appon belül tudjunk vásárolni. Ez a hirdetésekkel ellentétben konverziós árbevételhez is juttathatja a céget - ha veszek egy szál gyufát, ami megtetszett egy fotón, keresnek egy fillért, ha egy limited edition dizájner bumszlicipőt fizetek ki, miután a képre böktem, akkor kicsit többet.
A jellemző bevételi forma, amihez valóban értenek, még sokáig a remekül célzott hirdetés lesz. Ahogy a Cambridge Analytica botrány idejében kiderült, jobban ismerik a felhasználóikat, mint azok önmagukat, ez pedig nagy érték a hirdetőknek. De míg a Facebookon megszoktuk, hogy minden második hír és esküvő / válás / kisbaba közt folyamatosan kapjuk a reklámokat, és az Instától szintén nem idegen, hogy Quelle katalógusként lapozgassuk,
a WhatsApp megnyitásakor egészen más van a fejünkben.
Még a szomszédban, Mountain View-ban, a Google-nél is óvatosak ezzel: a Gmail sem céloz hirdetéseket a leveleink tartalma alapján. Egy pillanat alatt megölné a hangulatot, amikor egy heves, ostorokkal és bilincsekkel megtűzdelt párbeszéd közben egy szexuális segédeszköz bolt villogó bannerével találkoznánk. Ráadásul az üzenetalapú célzás a teljes Facebook csoport által kitűzött end-to-end titkosítással is szembe menne: ha nem látja az üzeneteket senki, csak a címzett és a feladó, akkor a hirdetők sem tudnak azok alapján beszállni a párbeszédbe. Maradnának az időpont, a fizikai hely, a készülék, és hasonlók, mint célzási alapok, ami a mai hirdetőknek kevés. A másik lehetőség a Facebook profilok és a WhatsApp profilok összevonása, hogy a Facebook által rólunk tudottak, vagyis az égegyadta világon minden alapján kapjuk a hirdetéseket az üzenetküldő appban is. Ez elsőre talán még nekik is ijesztő volna.
A WhatsApp egyelőre az üzleteknek szánt szolgáltatásokból remél bevételeket, vagyis egyre szofisztikáltabb eszközökkel segít majd abban, hogy az appon keresztül rendeljünk pizzát, vagy diktáljuk be a villanyóra állását. Hogy később mégis lesznek-e hirdetések, azt meglátjuk, egy dolog tűnik csak kizártnak, a cég eddigi stratégiáját figyelembe véve, az pedig az, hogy pénzt kérjenek a WhatsApp használatáért. Pedig egy színtiszta, biztonságos üzenetküldő appért havi 1-2 eurót simán elkérhetnének - korábban a WhatsApp évente kért ennyit a felhasználóktól. Talán egyszer újra eljutunk oda, hogy a milliárdnyi felhasználó lásson annyi értéket benne, mint egy korsó sörben.
(Fotó: Pixabay)