Mégsem lesznek reklámok a WhatsAppben?

2020 / 01 / 21 / Pőcze Balázs
Mégsem lesznek reklámok a WhatsAppben?
A Facebook, amikor hat éve megvásárolta a WhatsAppet, 22 milliárd dollárt fizetett az üzenetküldő platformért. Akkor félmillárd felhasználója volt az alkalmazásnak, ami mára másfélmilliárdra nőtt - közvetlenül pénzt keresni mégsem tud vele a tulajdonos, és úgy tűnik, egyelőre nem is fog.

A Wall Street Journal szerint  a Facebook rövid távon lemondott arról, hogy hirdetésekkel keressen pénzt a WhatsAppel. Pedig tavaly májusban elég részletesen beszéltek arról, hogy milyen, a hirdetőknek biztosan vonzó megoldásokkal egészítenék ki a programot: amellett, hogy a WhatsApp for Business lehetőséget biztosít majd kereskedőknek, hogy a termékeiket részletesen bemutató üzeneteket küldjenek, a Status nevű Instagram stories-jellegű megoldásukba hagyományos hirdetéseket terveztek. Ez érthető, hiszen az anyavállalat, a Facebook a bevételének 98.5%-át hirdetésekből szerzi, a maradék másfél százalékot valószínűleg a szeszélyes kaliforniai szél sodorja be az ajtón. A szintén hozzájuk tartozó Instagram tavaly bizonyos piacokon elkezdett kísérletezni azzal, hogy közvetlenül az appon belül tudjunk vásárolni. Ez a hirdetésekkel ellentétben konverziós árbevételhez is juttathatja a céget - ha veszek egy szál gyufát, ami megtetszett egy fotón, keresnek egy fillért, ha egy limited edition dizájner bumszlicipőt fizetek ki, miután a képre böktem, akkor kicsit többet. 

A jellemző bevételi forma, amihez valóban értenek, még sokáig a remekül célzott hirdetés lesz. Ahogy a Cambridge Analytica botrány idejében kiderült, jobban ismerik a felhasználóikat, mint azok önmagukat, ez pedig nagy érték a hirdetőknek. De míg a Facebookon megszoktuk, hogy minden második hír és esküvő / válás / kisbaba közt folyamatosan kapjuk a reklámokat, és az Instától szintén nem idegen, hogy Quelle katalógusként lapozgassuk, 

 

a WhatsApp megnyitásakor egészen más van a fejünkben. 

Még a szomszédban, Mountain View-ban, a Google-nél is óvatosak ezzel: a Gmail sem céloz hirdetéseket a leveleink tartalma alapján. Egy pillanat alatt megölné a hangulatot, amikor egy heves, ostorokkal és bilincsekkel megtűzdelt párbeszéd közben egy szexuális segédeszköz bolt villogó bannerével találkoznánk. Ráadásul az üzenetalapú célzás a teljes Facebook csoport által kitűzött end-to-end titkosítással is szembe menne: ha nem látja az üzeneteket senki, csak a címzett és a feladó, akkor a hirdetők sem tudnak azok alapján beszállni a párbeszédbe. Maradnának az időpont, a fizikai hely, a készülék, és hasonlók, mint célzási alapok, ami a mai hirdetőknek kevés. A másik lehetőség a Facebook profilok és a WhatsApp profilok összevonása, hogy a Facebook által rólunk tudottak, vagyis az égegyadta világon minden alapján kapjuk a hirdetéseket az üzenetküldő appban is. Ez elsőre talán még nekik is ijesztő volna.

A WhatsApp egyelőre az üzleteknek szánt szolgáltatásokból remél bevételeket, vagyis egyre szofisztikáltabb eszközökkel segít majd abban, hogy az appon keresztül rendeljünk pizzát, vagy diktáljuk be a villanyóra állását. Hogy később mégis lesznek-e hirdetések, azt meglátjuk, egy dolog tűnik csak kizártnak, a cég eddigi stratégiáját figyelembe véve, az pedig az, hogy pénzt kérjenek a WhatsApp használatáért. Pedig egy színtiszta, biztonságos üzenetküldő appért havi 1-2 eurót simán elkérhetnének - korábban a WhatsApp évente kért ennyit a felhasználóktól. Talán egyszer újra eljutunk oda, hogy a milliárdnyi felhasználó lásson annyi értéket benne, mint egy korsó sörben.

(Fotó: Pixabay)


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.