Ki felelős a robot tetteiért? Három nagy robotikai vállalat CEO-ja válaszol
2021 / 03 / 05 / Justin Viktor
Ki felelős a robot tetteiért? Három nagy robotikai vállalat CEO-ja válaszol
Pontosan ki, és milyen mértékben felelős az egyre növekvő számú robot viselkedéséért, és hogyan kell kordában tartani őket? Asimov múlt századi szabályai mintha már nem működnének, és a robotoknak nemhogy nem szabad embert ölni, de létezik olyan osztályuk, aminek ez a lényege. A világ legmenőbb robotikai cégei közül három vezetője mondja el véleményét arról, hogy vajon mi vár ránk.

A haladás felelőssége

A technológiai ipar évszázadok óta ugyanúgy működik, a mérnökök általában kifejlesztenek valami újdonságot, de annak a felelőssége, hogy a fejlesztéseket senki ne használja fel semmi rosszra, már gyakran különválik az újítástól, és gazdátlan marad. 

Vannak persze bizonyos szabályozó mechanizmusok, még ha egyelőre csak a vállalatok belső egyéni működésén, a vezetők döntésein múlik is mindez. A Boston Dynamics, az ANYbotics és a Clearpath Robotics robotikai cégek vezetői osztották meg  a nagy nyilvánossággal, hogy mit tesznek a technológiával történő visszaélések megakadályozása érdekében. 

A robotokkal foglalkozó szakemberek egyöntetű véleménye szerint a robotok alapvetően pusztán  eszközök. Mi építjük őket, mi programozzuk be őket, sőt az autonómak hívott berendezések is csak az általunk kódolt utasításokat követik.

Ugyanakkor az emberek számára talán nem világos, hogy a valódi robotok maguk nem eredendően jók vagy rosszak, csak eszközként funkcionálnak, tervezőik és  felhasználóik szándékainak tükrei.

A tudósok jégrobotot küldhetnek egy idegen bolygóra Pennsylvania Egyetemének tudósai jégből készült robotokkal kísérleteznek. A jégrobotok egy idegen bolygóra érkezve a helyi erőforrásokat felhasználva kijavíthatnák önmagukat, ha meghibásodnának.

A teremtő felelőssége

Ez nehéz helyzetbe hozhatja a robotikai vállalatokat. Ha valakinek eladnak egy robotot, az a hipotetikus feltételezés szerint bármilyen módon felhasználhatja a megvásárolt robotot. Természetesen ez minden eszköz esetében így van, de az autonóm eszköz szempontja egyedivé teszi a robotokat. Az autonómia magában foglalja a robot és gyártója, vagy ebben az esetben a fejlesztő és értékesítő vállalat közötti implicit asszociációt.

„Minden vevőnknek kivétel nélkül egyet kell értenie abban, hogy a Spotot nem használják emberek vagy állatok bántására vagy megfélemlítésére fegyverként vagy fegyverfogásra konfigurálva”

- mondta el Robert Playter, a Boston Dynamics CEO-ja.

Robert Playter arról is beszámolt be, hogy vállalata visszakérhet minden olyan robotot, amelyet az ügyfelek bérelnek, tehát nem vettek meg, amennyiben erőszakos célokra kezdenék használni. Talán elfeledkezhetett a BD rendőrséggel kötött szerződéseiről vagy arról a Spot robotkutyáról, melynek hátára paintball fegyvert szereltek.

Végre valaki felfegyverezte Spotot, a robotkutyát A robotkutya egy paintball-puskát kapott a hátára és a neten keresztül bárki célba lőhetett vele különböző műtárgyakra.

A robotikával foglalkozó vállalatok azért minden bizonnyal tisztában vannak a felelősségükkel, mert sokan nagyon körültekintően foglalkoznak azzal, hogy kinek adják el robotjaikat, és nagyon egyértelműen nyilatkoznak arról, hogy mit várnak el a robotjaik felhasználásával kapcsolatban.

De ha egyszer eladták a robotot, vajon meddig terjedjen ki ez a felelősség? És reálisan meddig terjedhet ki? Számon kell-e kérni a robotikai vállalatokat azért, amit robotjaik a világban csinálnak, vagy el kell fogadnunk, hogy ha egy robotot eladtak valaki másnak, akkor a felelősség is átruházódik?

Mit lehet tenni, ha egy robotot felelőtlenül vagy etikátlanul használnak?

Peter Fankhauser, az ANYbotics CEO-ja szerint: “Szorosan együttműködünk ügyfeleinkkel annak biztosítására, hogy megoldásunk megfelelő megközelítést kínáljon a problémájukhoz. Ezáltal a megcélzott felhasználás kezdettől fogva egyértelmű, és nem dolgozunk olyan ügyfelekkel, akik abban érdekeltek, hogy a robotunkat, ANYmal-t az egyeztetett alkalmazásokon kívül másra is használják. Pontosabban, szigorúan kizárunk minden katonai vagy fegyveres felhasználást, és az ANYbotics megalapítása óta az emberi munkát szeretnénk könnyebbé, biztonságosabbá és élvezetesebbé tenni.

Paradigmaváltás a robotikában, a MELA lehet az első önfejlesztő, egyre intelligensebbé váló MI A Mesterséges Intelligenciának nincs motivációja sem arra nincs hogy bennünket bántson, sem arra hogy egyáltalán életben maradjon, az életösztön, a fejlődés, tökéletesedés iránti igény mélyen emberi -volt eddig. Most ugyanis egy gép olyasmit tett, amire senki nem kérte meg, vagy programozta be. Talán nem ártana kideríteni, hogy miért, és hogyan csinálta.

Robert Playter véleménye szerint: “Vannak korlátozásaink a Boston Dynamicsnál arra vonatkozóan, hogy az emberek mit tehetnek meg a robotjainkkal, melyeket az értékesítési feltételek is tartalmaznak. Minden vásárlónknak kivétel nélkül egyet kell értenie abban, hogy a Spotot nem használják emberek vagy állatok bántására vagy megfélemlítésére, fegyverként vagy fegyverforgatásra konfigurálva. Spotot, csakúgy, mint bármely terméket, a törvényeknek megfelelően kell használni.”

Ryan Gariepy, a Clearpath Robotics CTO-ja hozzátette: “Szigorú korlátozásokkal és KYC-folyamatokkal rendelkezünk, melyek elsősorban a kanadai exportellenőrzési szabályokon alapulnak. Ezek alapvetően attól függenek, hogy milyen típusú berendezéseket árusítunk, valamint hogy hová kerül az eszköz. Általánosságban elmondható, hogy nem fogunk eladni vagy támogatni egy robotot, ha tudjuk, hogy ez ellenőrizhetetlen biztonsági veszélyt jelent, vagy ha okunk van feltételezni, hogy a vevő nem elég képzett hozzá, hogy használja a terméket. És mint mindig, nem támogatjuk termékeink használatát teljesen autonóm fegyverrendszerek fejlesztésére.

A robotok számának és képességeinek növekedésével ezek a kérdések valószínűleg egyre gyakrabban merülnek majd fel. A három nyilatkozó vállalat természetesen nem képvisel minden nézőpontot, és a kérdésről több vállalat egyenesen nem is volt hajlandó nyilatkozni.

(Forrás: IEEE Kép: Anybiotics)

Ez is érdekelhet:

Virtuális valóság robotoknak Győrben A győri Széchenyi István Egyetem projektjében a mesterséges intelligencia segítségével növelik az  autonóm járművekkel kapcsolatos kutatások hatékonyságát. A kutatás során robotokat vizsgálnak virtuális, szimulációs környezetben.

Kaliforniában indulhat a fizetős robottaxi-szolgáltatás Kalifornia állam mindig is élen járt az önvezető járművek teszteléséhez szükséges engedélyek megadásában, azt azonban eddig még soha nem engedélyezték, hogy egy ilyen járművel bárki személyfuvarozásba, közkeletű nevén taxizásba kezdjen. Eddig.

Vajon képesek a robotok absztrakcióra? A robotika és művészet találkozásából kiderülhet A robotika és a művészetek találkozása érdekes keresztútnak ígérkezik, és már régen nem csak a science fiction birodalmába vezet. A kutatók és a művészek egyaránt nagy erőkkel keresik a hagyományos művészetek különböző formáinak határait.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.