Biztonsági rés
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) egy 400 oldalas dokumentumot hozott nyilvánosságra az esettel kapcsolatban. Ennek megállapítása szerint a szakértők különböző biztonsági és dizájn hibákat találtak. A Bloomberg beszámolója alapján az Uber rendszerébe nem építették be, hogy azonosítani tudja a szabálytalanul közlekedő gyalogosokat.
Látja is, nem is látja
Herzberg ugyanis nem a kijelölt gyalogátkelőn próbált átkelni.
Az Uber radarja pedig érzékelte is őt 5,6 másodperccel az ütközés előtt, még azelőtt, hogy a későbbi áldozat útja keresztezte volna az autóét.
A rendszer Herzberget először járműként azonosította, majd többször is megváltoztatta a besorolását, de mindig tárgyként érzékelte a nőt, és képtelen volt kiszámolni, hogy az autó és a gyalogos útja metszeni fogja egymást. Ebben az is akadályozta a szoftvert, hogy a fejlesztők beiktattak egy másodpernyi késleltetési időt az elkerülő manőver végrehajtása előtt a téves vészhelyzetek miatt.
Tehát ahányszor a szoftver változtatott az áldozat besorolásán, újra és újra ki kellett számolnia az útját, ráadásul mindig életbe lépett az egy másodperc késleltetés.
Ez történt az utolsó pillanatban is, amikor a gázolás még elkerülhető lett volna.
Ráadásul az Uber mérnökei kiiktatták a Volvo SUV automata-fékrendszerét, amely csökkenthette volna a sebességet. A Wired által megkérdezett szakértő szerint ennek a döntésnek volt értelme, hisz elképzelhető, hogy az Uber önvezető- és a Volvo biztonsági rendszere máskülönben összeakad.
Ki tehet róla?
Az NTSB nyomozói arra jutottak, hogy az Uber Advenced Technologies Group, amely a tesztprogramot irányította, számos biztonsági mulasztást követett el: nem rendelkeztek biztonsági tervvel, dedikált biztonsági stábbal és működési szabályzattal. Ezek helyett útmutatásul szívesebben hangoztatták a vállalat közös értékrendjét, például azt, hogy: „mindig helyesen cselekedj!”
Ráadásul a cég a baleset előtt 5 hónappal döntött úgy, hogy két biztonsági sofőr helyett csak egyet alkalmaz.
Az NTSB azt is megállapította, hogy előzőleg legalább két balesetnek volt oka, hogy az Uber rendszere nem ismerte fel az úton adódott vészhelyzetet, és 37 Uber önvezető autó balesetezett 2016 szeptembere és 2018 márciusa közt.
Ennek ellenére a helyi ügyészség nem tervez vádat emelni a cég vagy annak vezetői ellen. Nem kizárt viszont a biztonsági sofőr felelősségre vonása, aki a baleset pillanatában nem az utat nézte, hanem a The Voice című műsort streamelte, holott valószínű, hogy az emberi beavatkozás megmenthette volna a 49 éves nő életét.
Mit hoz a jövő a robotautóknak?
Többek szerint az NTSB vizsgálata arra mindenképpen rávilágít, hogy sokkal szigorúbb szabályozásra lenne szüksége azzal kapcsolatban, hogy miként lehet tesztelni az önvezető autókat a közutakon. Jelenleg ugyanis ennek nincs szövetségi szabályozása, hanem államonként változik a követelményrendszer.
Sarah Abboud, az Uber szóvivője pedig úgy nyilatkozott a Reutersnak, hogy a vállalat „rendkívüli módon értékeli az NTSB nyomozásának az alaposságát”, és újabb biztonsági intézkedéseket fognak tenni a jövőben. Ezek közé tartozik, hogy visszaállítják a két biztonsági sofőrös rendszert, és finomhangolják a biztonsági protokolljukat.
(Kép: PXhere, UnSplash , forrás: gizmodo)