Kiderült, hogy a naprendszerünk croissant alakú

2020 / 08 / 09 / Rácz Tamás
Kiderült, hogy a naprendszerünk croissant alakú
Eddig szép, szabályos üstökösformának képzeltük a Naprendszer alakját, de a valóság egészen másmilyen lehet. Rondább.

Belülről nézelődve nem igazán lehet felmérni a Naprendszer határait, vagyis azt a teret az űrben, amelyet a Napból, a napszélből származó anyag tölt ki. Ez a tér szó szerint a mi védelmező otthonunk, az ebben található napszél-anyag véd meg ugyanis minket a "kintről" érkező kozmikus sugárzás mintegy kétharmadától. (A Földön ehhez még hozzájön a magnetoszféránk és atmoszféránk pajzsa is.) Nem árt hát tudni, mettől meddig tart ez a mi védelmünk. Eddig a csillagászok valahogy úgy képzelték, hogy ha körbe akarnánk rajzolni magunkat, üstökös-szerű formát kapnánk, hosszú csóvával, ahogy a Naprendszer a galaxisunk tömegközéppontja körül keringve halad. Valahogy így:

Kép: NASA’s Scientific Visualization Studio/Conceptual Imaging Lab

Egy kutatócsoport azonban nemrég egy egész másmilyen formát mutató grafikát publikált a Nature-ben. Eszerint Naprendszer inkább egy sütés előtt álló, megkelt croissant-ra hasonlít:

Grafika: Merav Opher, Abraham Loeb, James Drake, Gabor Toth

A Naprendszer legközelebbi határpontja is 15 milliárd kilométernél távolabb van a Földtől, eddig összesen két, ember által készített eszközről kaptunk jeleket ezen a határon túlról. A Voyager 1 és 2 szondák által regisztrált két határpontból pedig még nem lehet megrajzolni sem a csóvás üstököst, sem a kelttészta-cafatot.

A Merav Opher által vezetett kutatócsoport nem is külső adatok alapján, hanem a NASA IBEX nevű projektjében gyűjtött adatok kiértékelésével készítette el a Naprendszer új háromdimenziós, virtuális makettjét.