"A Brave Search az iparág leginkább magánszféra-barát keresője, és az egyetlen igazán független keresőmotor. Átláthatóságot és kontrollt ad azoknak a kezébe, akik a nagy tech cégek alternatíváit keresik" - mondta Brendan Eich, a Brave vezérigazgatója és társalapítója a cég közleményében. Ígéretük szerint a Brave kereső nem követi a felhasználókat, a reklámozókkal szemben az emberek érdekeit tartja szem előtt, sőt, azt sem titkolják el, hogy egy-egy találat mi alapján lett az első, a hetedik, vagy a nyolcvanadik a találatok közt. A rangsoroláshoz a közösségük segítségét is igénybe tervezik venni.
A Brave-et legtöbben az azonos nevű böngészőjükről ismerik, ami a Chrome-mal, az Edge-dzsel vagy a Safari-val szemben alapértelmezett beállításként letiltja a hirdetéseket és a felhasználók viselkedését rögzítő cookie-kat, azaz sütiket. Márciusban a vállalat megvásárolta a Tailcat nevű, nyílt forráskódú böngészőt fejlesztő céget, majd bejelentették, hogy ezzel saját keresőmotor építésébe kezdenek. Ám míg a böngészőjük a Google által fejlesztett alapokra, a Chrome mögött is működő Chromium technológiára támaszkodik, addig a Brave kereső teljesen önálló indexet állít össze.
A TechCrunch kérdésére a Brave-nél azt válaszolták, hogy a cenzúrázás mellett az akaratlan előítéletek is torzíthatják a keresőmotorok tudását összegyűjtő indexeket. Ezek azok az adatbázisok, amelyeket a webet folyamatosan pásztázó robotok állítanak össze. Körülbelül úgy működnek, mint egy könyvtárban a katalógus - tartalmaznak minden olyan információt, ami az összeállító szerint elég ahhoz, hogy megtaláljuk azt a könyvet, amire szükségünk van. A Brave-nél "monokultúraként" jellemzik azt, hogy kevés nagy játékos, leginkább a Google és a Bing szolgálja ki a webes keresések javát. A régóta működő, az elmúlt időben egyre népszerűbb DuckDuckGo is mások indexeire támaszkodik a találatok megjelenítésekor.
A Brave search az első pár próbálkozásunkkor nem okozott látványos csalódást, de a keresők igazi próbája az, amikor nem a csípőből felmerülő, népszerű témákra, hanem valami egészen különösre vagyunk kíváncsiak. Hogy ebben hogyan teljesít a Brave, azt mindenki maga fogja tudni eldönteni - egyelőre a képtalálatok terén például annyira bizonytalan a cég, hogy víziójukkal ellentétesen, ideiglenesen a Binget is segítségül hívják. Azt azonban már most elárulták, hogy érkezik a fizetős verziója az oldalnak, ahol nem jelennek meg hirdetések a találatok mellett. Hogy hány internetezőnek ér az anonimitás annyit, hogy fizessen érte, kiderül - az viszont biztos, hogy ehhez az fog kelleni, hogy a Brave search legalább majdnem olyan jó legyen, mint a Google.