A Palisade Research az arXivon megjelent tanulmányában olyan rendszereket tesztelt, mint a Gemini 2.5, a GPT-o3 és a GPT-5, valamint a Grok 4. A feladat egyszerű volt; közben a kutatók egyértelműen jelezték:
„most állítsd le magad”.
Több modell nemcsak figyelmen kívül hagyta a kérést, hanem a leállító mechanizmust is megkerülte. A Grok 4 ellenállása például 93%-ról 97%-ra nőtt, amikor a kutatók még világosabban fogalmaztak. A szerzők szerint ennek valószínű magyarázata, hogy a megerősítéses tanulás a feladat befejezését jutalmazza, nem a leállást, így a rendszer mintegy „megtanulja”, hogy a leállás akadály.
Vagyis ez nem tudat, és nem klasszikus értelemben vett „életösztön”, hanem a betanítás egyik mellékhatása – de így is intő jel.
Kell-e tehát félni? Egyelőre nem a Skynet toporog a küszöbön, inkább az a gond, hogy a célok és a vészfékek tervezése nem elég jó. Ha a modellek egy feladat kedvéért képesek kikerülni a stopgombot, itt az ideje jobban megtervezni azt a gombot.
(Forrás: LS, Pixabay)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR