Először repült a Kínában fejlesztett drón, a CH-YH1000 egy, az ország északnyugati területén lévő repülőtéren, ahol a szállítási szolgáltatások megkezdése előtt egyelőre még a jármű tesztelését végzik. A “légi kamion” személyzet/pilóta nélkül, önállóan közlekedik, és a nagy távolságokba történő fuvarozásban jelentős segítséget nyújthat, mivel különösen nagy méretű rakterében 1200 kilogrammnyi rakomány is elfér.
A drón kialakítása nagyon hasonló egy szokványos repülőgéphez, de a pilótafülke hiánya miatt az orr struktúráját máshogy tervezték meg, és a teljes járműtest a rakományok minél könnyebb elhelyezésére, és a ki-, és bepakolás minél gyorsabb és hatékonyabb elvégzésére lett optimalizálva. A drón a leírások szerint maximum 8000 méter magasságban repül, egyhuzamban akár 10 órán át, és több mint ezer kilós rakományát 1500 kilométer távolságba tudja szállítani. A gyártócég szerint a CH-YH1000 különösen azokban a régiókban végezhet majd hasznos munkát, ahol a forgalmas nagyvárosoktól távol eső, kevésbé kiépített infrastruktúrával rendelkező helyekre kell szállítani, mivel a drón képes a legkülönbözőbb terepeken is landolni, és fűvel benőtt mezőkről vagy éppen földutakról (illetve aszfaltozatlan kifutópályákról) is fel tud szállni.
A jármű az év elején már bemutatta a képességeit egy kifutópályán, de ekkor még csak “taxizott”, azaz gurult az úton, most viszont már repülés közben is tesztelték a képességeit. Az áruk szállítására alkalmas drónokat sok cég fejleszt, és alkalmaz manapság, de az ehhez hasonló nagy teherbírású, robosztus drónból kevés létezik egyelőre. A világ legnagyobb pilóta nélküli teherszállítóját egyébként szintén Kínában készítették el: az Air White Whale W5000-ese 5000 kilogramm hordozására képes, és 2600 kilométer a hatótávja. A gigantikus drónt 2026-tól tervezik munkába állítani.
(Fotó: Aerospace CH UAV Co Ltd)