A többek között az USA közlekedési miniszterének, Pete Buttigiegnek, a Szövetségi Légügyi Hatóságot (FAA) vezető Steve Dicksonnak és a Szövetségi Távközlési Hatóság (FCC) elnökének, Jessica Rosenworcelnek elküldött levélben a légitársaságok amellett érvelnek, hogy a 3,7 és 4,2 GHz közötti tartományban üzemelő, úgynevezett C-sávos 5G-technológia megzavarhatja a repülőgépek ugyanebben a frekvenciatartományban működő magasságmérőjét, ami nélkül a pilóták nem képesek rossz látási viszonyok között landolni - írja a The Guardian.
"Az utasokat, a szállítmányozókat, az ellátási láncot és a szükséges orvosi ellátmányok szállítását érintő működési zavarok elkerülése érdekében azonnali közbeavatkozásra van szükség" - szögezi le a levél, amelyet az American Airlines, a Delta Air Lines, a United Airlines, a Southwest Airlines és a JetBlue mellett a UPS és a FedEx szállítmányozócégek vezérigazgatói is aláírtak. A légitársaságok szerint az új 5G-sáv bevezetése naponta akár 1100 járat törléséhez, késéséhez vagy más reptérre valóátirányításához vezethet, ami százezer utast érinthet az Egyesült Államokban.
Ez a levél írói szerint gyakorlatilag azt jelentené, hogy az USA kereskedelme teljesen megbénulna.
A levél egy hosszabb ideje tartó vita újabb állomása, amely az ország telekommunikációs vállalatai és a légitársaságok között (valamint az őket képviselő FCC és FAA között) folyik. Az AT&T és a Verizon tavaly februárban 68,9 milliárd dollár összértékben vásárolt magának frekvenciát a C-sávban, amely jelentősen javíthatja az 5G-szolgáltatásaik megbízhatóságát (és adott esetben a sebességét is) a sűrűbben lakott területeken. A frekvenciasávot eddig elsősorban televíziós műholdak használták, amelyeknek 2021 végéig kellett átadniuk a tartomány egy részét, hogy azt a telekommunikációs cégek birtokba vehessék. Az AT&T és a Verizon az eredeti ütemterv szerint már tavaly decemberben elindította volna az 5G-szolgáltatását az új frekvenciatartományban, azonban a légitársaságok tiltakozása miatt az időpontot előbb január elejére halasztották, majd az utolsó pillanatban további két hét halasztásba mentek bele, amely január 19-én, szerdán fog lejárni.
A vállalatok abba is beleegyeztek, hogy az 5G-s adótornyaikat 50 nagyobb repülőtér környékén alacsonyabb teljesítményen üzemeltessék a szolgáltatás beindítását követő első hat hónapban. A légitársaságok viszont hajthatatlanok, és azt állítják, hogy a repülőgépgyártóktól kapott tájékoztatás alapján a C-sávot használó 5G nem csak a magasságmérőt, de a gépek számos biztonsági rendszerét használhatatlanná teheti, emiatt pedig azt szeretnék, ha a kifutópályák 3,7 kilométeres körzetében egyáltalán nem lennének C-sávon sugárzó 5G-s adótornyok.
A Bloomberg korábban arról írt, hogy a C-sávban üzemelő 5G megzavarhatja a mentőhelikopterek rendszereit is, és bár a magasságmérőt nem teszi tönkre, de az eddigi vizsgálatok szerint valóban fennáll a veszélye, hogy a műszer pontatlan adatokat közöljön. Az FAA emiatt korábban arról adott ki tájékoztatást, hogy a C-sáv bevezetése esetén korlátozni fogják a pilótákat a magasságmérő használatában, ami a gyakorlatban azt jelentené, hogy több járat nem szállhatna fel vagy másik repülőtérre kéne átirányítani őket. A légügyi hatóság tájékoztatása szerint vasárnapig mindössze a kereskedelmi járatok 45 százalékának adták meg az engedélyt, hogy rossz látási körülmények között is leszállhassanak olyan repülőtereken, amelyek közelében a C-sávban üzemelő 5G-t élesítik.
A Forbes szerint az FAA az indoklásában a Repülési Rádiótechnikai Bizottság (RTCA) korábbi jelentésére hivatkozott, amely megállapította, hogy a 3,7 és 3,98 GHz közötti tartományban üzemeltetett 5G telekommunikációs hálózatok interferenciát okoznak a repülőgépek magasságmérőjében számos repülőgéptípusnál, beleértve a kereskedelmi járatokat, a magángépeket és a helikoptereket is.
"A tanulmány eredményei egyértelműen azt mutatják, hogy széles körű kockázatról van szó, ami megfelelő enyhítő intézkedések hiányában jelentős hatást gyakorolhat az Egyesült Államok légi közlekedésére, beleértve a halálos áldozatokat is követelő katasztrofális meghibásodások lehetőségét is"
- írja 2020 októberében kiadott jelentésében az RTCA.
A telekommunikációs vállalatokat ez viszont nem győzte meg, a CTIA érdekképviseleti szervezet vezérigazgatója, Meredith Attwell Baker például egy tavaly novemberben megjelent véleménycikkében arról írt, hogy ma már közel negyven országban használják a C-sávot 5G-szolgáltatásra, és eddig még egyetlen hír sem érkezett arról, hogy az 5G bármilyen interferenciát okozott volna. Az FAA erre adott válaszában rámutatott, hogy ezekben az országokban különböző kockázatcsökkentő intézkedéseket vezettek be, például alacsonyabb teljesítményen üzemeltetik a repülőterek közelében található 5G-adótornyokat, Kanadában pedig a szolgáltatók egyáltalán nem használják a repülőterek közelében a C-sávot.
(Fotó: Gary Hershorn/Getty Images, George Frey/Getty Images)