Kinyitották a Bennu mintáit – elképzelhető, hogy az élet “építőkövei” valóban az űrből származnak

2023 / 10 / 12 / Felkai Ádám
Legalábbis ezt támasztja alá a minták első elemzése – eszerint az élethez szükséges szén több formában is megtalálható a mintában, ahogy a víz is bőséggel van jelen.

Az OSIRIS-REx űrszonda a becslések szerint 250 gramm anyagot gyűjtött be Bennu aszteroidáról, ami jelentősen meghaladja a korábbi küldetések eredményeit. Az ókori egyiptomi istenségről elnevezett Bennu összetételének a megértése segítheti az aszteroida-eltérítési stratégiák kidolgozását, de többet megtudhatunk ennek segítségével akár az élet kialakulásáról is. A NASA most azt tervezi, hogy a minta legalább 70 százalékát megőrzi a jövőbeli kutatásokhoz, biztosítva, hogy ez az értékes anyag még évekig rendelkezésre álljon a tudomány számára.

A minta, a valaha gyűjtött legnagyobb szénben gazdag aszteroidaanyag, alátámasztja azt az elméletet is, hogy a földi élet a világűrből származhat. A szén, az élet alapvető eleme, a minta tömegének közel öt százalékát tette ki, és szerves, valamint ásványi formában egyaránt megtalálható volt, míg a vizet az agyagásványokba zárva fedezték fel.

A NASA OSIRIS-REx küldetése által a 4,5 milliárd éves aszteroidáról begyűjtött minta kulcsfontosságú nyomokat tartalmaz a földi élet eredetéről. A NASA houstoni Johnson Űrközpontjában végzett előzetes tanulmányok magas széntartalom, valamint víz jelenlétét mutatták ki az aszteroida anyagában. A felfedezés így lényegében azt jelenti, hogy az élet építőkövei ezekben a kövekben is megtalálhatók.

Az OSIRIS-REx minta, a legnagyobb szénben gazdag aszteroida anyag, amelyet valaha a Földre hoztak, épp ezért a bolygónkon kialakult élet eredetét is segíthet megérteni. Bill Nelson, a NASA feje hangsúlyozta a küldetés fontosságát, kiemelve, hogy mindez egyszerre bővíti ismereteinket azokról a kisbolygókról, amelyek veszélyt jelenthetnek a Földre, miközben betekintést nyerünk az univerzumunk titkaiba is – áll a NASA közleményében.

Az aszteroida anyagának kezdeti elemzését aprólékosan végezték el, ám a minta kinyitása során egyébként némi bónuszfogás is horogra akadt: a gyűjtőfejet, a tartály fedelét és az alját egyaránt befedte a Bennuról származó extraanyag – ami lassította a begyűjtési folyamatot. A NASA tudósai és mérnökei azonban természetesen felkészültek az ilyen meglepetésekre is.

A következő két évben a misszió tudományos csapata további elemzéseket fog végezni a kitűzött tudományos célok elérése érdekében. A NASA azt tervezi, hogy a minta legalább 70%-át megőrzi a jövőbeli globális kutatásokhoz, világszerte pedig több mint 200 tudós, köztük a NASA partnerei, a JAXA és a CSA kutatói fogják kutatni a Bennu összetételét.

(Kép: NASA/Erika Blumenfeld és Joseph Aebersold)