A Kiwit szociális-segítő robotnak tervezték, amely mesterséges intelligenciát (MI) használ, hogy jobban megértse a gyermekek igényeit és azokhoz igazíthassa a tanórákat. A zöld tollas, 60 centiméter magas robot próbaüzeme, egy hónapon keresztül zajlott 17 autista gyermek otthonában. Az órák világűr témájú matematikai játékok körül koncentrálódtak egy táblagép bevonásával. Kiwi tanított, valamint visszajelzéseket is adott, melyek során gratulált a gyermekeknek a helyes válaszokhoz, vagy tippeket adott helytelen válasz esetén.
Kiwi fejlett MI rendszerének köszönhetően képes saját algoritmusait az egyének tanulási szintje alapján módosítani, vagyis emeli a nehézségi szintet, amikor a gyermek javulást mutat. Shomik Jain matematika hallgató, a tanulmány vezető szerzője, a technológia fejlődéséről beszél:
“Ha valódi tanulási környezetre gondolunk, ott a tanár sok mindent megtanul a gyermekről, és a gyermek tudást szerez a tanártól. Ez egy kétirányú folyamat, és ez nem történik meg a jelenlegi robotrendszerekkel. A mi tanulmányunk célja, hogy okosabbá tegye a robotokat úgy, hogy jobban megértsék a gyermek viselkedését és valós időben reagálhassanak is rá."
Amikor a gyermekek a Kiwivel tanulnak, az órákat rögzíti, és az orvos ezt követően megnézheti a videót, és rögzítheti a fontos dolgokat, például szemmozgást, a hangmagasságot, a fejpózt, azt, hogy a gyermek milyen jól teljesített a feladatokon, és az általános elkötelezettséget.
A robot 90 százalékos pontossággal képes volt autonóm módon detektálni a gyermek elkötelezettségi szintjét.
Ami a teszteredményeket illeti, mind a 17 gyermek, akik részt vettek a vizsgálatban, javította matematikai készségeit, 92 százalékuknál pedig a hónap végére javultak a szociális készségek.
Ezek a robotok nagy segítséget nyújthatnak az otthoni gondozás megtanulásában, megfizethetőbbek és lehetővé teszik, hogy akkor történjen a tanítás, amikor a gyermek készen áll rá.
A kritikusok aggályaikat fejezték ki. Alena Buyx, a müncheni Műszaki Egyetem orvostudományi és egészségügyi technológiai etikai professzora elmondta; "Az MI módszereket nem lehet és nem is szabad az emberi orvosokat helyettesítő, olcsó megoldásként felhasználni."
Azonban nem mindenki tanul ugyanúgy. Sok ember, különösen a gyermekek kényelmetlenül érzik magukat, ha laboratóriumi környezetben kell tartózkodniuk tanulás céljából. A projekt kutatói hangsúlyozzák, hogy nem az embereket akarják pótolni, hanem a gyermekek tanulását elősegíteni.
Ahogy a tanulmány társszerzője, Kartik Mahajan, a számítástechnika-hallgató elmagyarázza:
“Az emberi terapeuták alapvető fontosságúak, de nem mindig állnak rendelkezésre vagy nem mindig megfizethetőek a családok számára. Itt jönnek képbe az ilyen társadalmilag segítő robotok."
A csapat szerint a jövőben egy terapeuta dolgozhatna a gyermekkel, majd az információt feltölthetné a Kiwibe, ami még pontosabbá, és felkészültebbé tehetné tanítványára, ezt az okos mesterséges madarat.
(Forrás: Intelligentliving Képek: Kiwi)