A járvány művészete: klasszikus festmények, háztartási eszközökből újraalkotva

2020 / 04 / 19 / Bobák Áron
A járvány művészete: klasszikus festmények, háztartási eszközökből újraalkotva
A múzeumok zárva, a koncertek lemondva, az ember annak is örül, ha hetente egyszer lemehet a vegyesboltba kolbászt venni. Ilyen körülmények között elég nehéz kiélni a kreatív energiákat, de az internetezők megoldották házilag.

A The New York Times hívta fel rá a figyelmet, hogy a járvány miatti otthonülés elhozta egy egészen újfajta "művészet" felemelkedését, amit angolul art recreationnek neveznek. Hogy magyarul létezik-e rá kifejezés, nem tudjuk, de szerintünk a "sufniművészet" elég pontosan körülírja, miről van szó: klasszikus festmények parafrázisáról, kizárólag hétköznapi, otthon is megtalálható eszközök segítségével.

Maga az ötlet persze nem akkora újdonság, de a járvány kétségkívül hatalmas lökést adott az ilyen képek terjedésének. A The New York Times megkereste a trend elindítóját, aki azt mondta, hogy mindössze néhány hét alatt több mint 24 ezer "pályamű" érkezett a hashtagre, amivel elkezdte kiposztolni a képeket. A holland Anneloes Officier eredetileg a @tussenkunstenquarantaine Instagram oldalon kezdte el összegyűjteni a kreatív alkotásokat, amik azóta elárasztották az internetet, és jelenleg már #mettwinning, #betweenartandquarantine és #gettychallenge néven is terjednek.

Utóbbi utal arra, hogy a kihívásba jónéhány múzeum is beszállt, a Louvre, a Metropolitan, a Rijkmuseum és a Getty múzeum is posztolt ilyen képet. Ahogy látható, a vécépapír, mint a koronavírus-járvány szimbóluma, sok képen kiemelt szerepet játszik, de a kihívásnak nem feltétele, hogy legyen a képen vécépapír.

A The New York Times szerint a sufniművészet eredetileg Nina Katchadouriantól származik, aki már 2010 óta készíti "Lavatory self-portraits in the flemish style" képeit, amiken repülőgépek vécéiben rekonstruálja a híres flamand festők képeit.

És hogy miért csinálják? Nagyjából azért, amire elsőre tippelnénk. A lap megkérdezte az egyik kép készítőjét, Francesco de Graziát, hogy miért öltözött Caravaggio egyik festményének. A 25 éves szicíliai gitárművész elmondta, hogy mivel az összes koncertet és művészeti eseményt lemondták, rengeteg szabadideje lett, és nem nagyon van jobb dolga, mint hogy festménynek öltözzön. A képek készítői arról is beszámoltak, hogy ez egyfajta terápia is számukra, ami segít kiszakadni nekik a mostanában igencsak lehangoló valóságból.

Az "élő festmények" egyébként jóval hosszabb múltra tekintenek vissza, mint az internet, a The New York Times szerint egy csapat itáliai komédiás már az 1760-as években azzal szórakoztatta a közönségét, hogy élőben rekonstruálták Jean-Baptiste Greuze "A falusi menyasszony" című festményét egy pantomim balettben.


Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Az agyi szkennelés szerint kifejezetten kísérteties hatással van a síp az emberi agyra, ami a leginkább az uncanny valley jelenségre hasonlít.
422 millió éve kifejlődött sejtből készítettek egy állatot
422 millió éve kifejlődött sejtből készítettek egy állatot
Olyan sejtből nyerték ki a gént, amely ősibb, mint maga az állati élet a Földön.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.