Korábban sosem látott részletességgel láthatjuk a világűr pillangóját

2020 / 08 / 08 / Perei Dóra
Korábban sosem látott részletességgel láthatjuk a világűr pillangóját
Az NGC-2899 nevű objektum a déli féltekéről figyelhető meg, a Vitorla csillagképben, Földünktől mintegy 3000-6500 fényévnyi távolságban.

A köd szimmetrikus, pillangószárnyakra emlékeztető alakja, na és persze vibráló színei az ESO Nagyon Nagy Távcsövével (VLT) készült új felvételen korábban sosem látott részletességgel látszódnak - olvasható az Európai Déli Obszervatórium közleményében.

A gázokból képződött planetáris köd tényleges mérete a középpontjától számítva két fényév távolságig terjed, tündöklése pedig azért lehetséges, mert a ködöt létrehozó gáz hőmérséklete több tízezer fokosra melegszik a középpontjában lévő, a gázködöt szülő csillag ultraibolya sugárzása miatt. A gázok közül a hidrogén vörösben, az oxigén pedig kékes árnyalatban világít. A gázok fokozatosan szétterjednek, eltávolodnak a csillagtól, így egy adott égitest (csillagászati értelemben) csak nagyon rövid ideig, néhány ezer évig látható. Egy rövid videóban mi is megnézhetjük a pillangó alakú jelenséget:

Szinte tökéletes szimmetriájának oka, hogy a köd középpontjában nem egy, hanem két csillag található, amelyek közül az egyik életciklusa végén 'levedlette' külső gázrétegeit, majd a másik csillag kölcsönhatásba lépett a levetett gázzal. A planetáris ködöknek egyébként

csupán tíz-húsz százaléka rendelkezik hasonló kétoldali szimmetriával.

A felvételt az ESO VLT egyik 8,2 méteres teleszkópján is bevetett FORS nevű műszerrel készítették, melynek már több csodás fotót és felfedezést köszönhetünk, egyúttal ez az a berendezés, amellyel például megfigyelték az első megismert csillagközi látogatót is. Jelen felvétel az ESO Kozmikus Ékkövek programja keretében készült, a cél hogy a hasonló izgalmas objektumok segítségével minél több emberhez eljusson a látvány és az élmény, oktatás és ismeretterjesztés révén. A VLT irányítói olyan, üresjáratnak számító időszakokat használnak ki a fotók készítéséhez, amelyeket egyébként tudományos vizsgálatra nem fordíthatnának.

(Fotó: ESO)