Néhány éve még lehet, hogy győzködni kellett volna az embereket, hogy a zenekarok nem a lemezeladásokból élnek; mára, hogy gyakorlatilag nem találkozunk lemezekkel, ezt a vitát eggyel könnyebb rövidre zárni. De mielőtt a képzeletbeli vitapartnerünk venne egy mély levegőt, és elkezdené sorolni a sportkocsikat, amiket a Spotify és Apple Music streamek utáni bevételekből vesznek az előadók, itt is rögtön a szavába vághatunk. A Business Insider az év elején közölt egy cikket egy csellistáról, aki megosztotta, hogy mennyit keres egy dal streamelésekor: platformtól függően valahol 0.003 és 0.012 dollár közt. Kelemen Laci, az itthon dalversenyt nyert és külföldön is gyakran fellépő Dope Calypsóból, a Rakéta kérdésére megerősítette a nagyságrendet.
"Egészen pontosan meg tudom mondani, hogy a 2016. április - 2020. január közötti időszakban összesen 495 € bevételünk volt minden (!) stream felületet nézve. Szerintem ez a bevételeink kb. 1%-a."
"A mi bevételeink nagyjából 80-90%-a koncertezésből származik. Ami ráadásul az egész helyzetben nehéz, hogy bár van webshopunk, a merch eladásaink nagy része is koncertek alatt történik." És ez a jellemző külföldön is. Szintén a Business Insider írta néhány éve, hogy a U2 és a Metallica a bevételeik 95 illetve 71 százalékát turnézással termelik. És a jelenlegi helyzetben nem csak, hogy a stadionkoncerteknek, de gyakorlatilag az utcai egyszálgitáros zenélésnek is befellegzett egy időre. A zenészeket és a közönségüket összekötő digitális platformok igyekeznek segíteni: az elmúlt napokban a Bandcamp és a SoundCloud is megpróbálták több bevételhez juttatni a náluk regisztrált előadókat.
A Bandcamp egész egyszerűen óriási akciót hirdetett, de nem a dalok árát vitték le, hanem lemondtak a bevételek rájuk eső részéről. Több mint négymillió dollárnyi zenét adtak így el, az átlagos forgalmuk tizenötszörösét elérve - de ha figyelembe vesszük, hogy az oldalon több százezer zenész képviselteti magát, azért a Rolex üzleteknek nem kell tartaniuk a muzsikusok hirtelen rohamától. A SoundCloud eggyel izgalmasabb és talán fenntarthatóbb utat választott: megállapodott a Twitch-csel, hogy az előadóik könnyebben válhassanak olyan kiemelt streamerekké, akik tudnak pénzt keresni, adományokat fogadni a videóikkal.
Fluor Tomi a kérdésünkre azt írta, hogy "nagyobb összegekre a digitális jogdíj esetén csak nagyon kevesen számíthatnak. Bár egyre jobb pénzek jönnek a Youtube-ról, Spotiról vagy az iTunes-ról, egy átlagos előadónak ez nem elég a megélhetéshez. Még mindig nagyságrendekkel komolyabb az az összeg, ami a rádiós és a tévés játszásokból folyik be, szóval akit ezeken a felületeken sokat nyomnak, az azért meg tud élni belőle és félre is tud rakni ilyen esetekre. A legnagyobb bevétel mindenkinél a koncert, a Wellhello esetében a pénzeink 80%-át a fellépések hozzák.
Arra nem látunk reális esélyt, hogy az ebből érkező bevételeket bármivel ki tudnánk pótolni, de egyelőre azt sem tudni, meddig tart a járványhelyzet és mikortól indulhatunk el újra. 37 ember dolgozik a csapatban, sok ember munkája függ ettől."
Ami pedig a segítséget illeti, Tomi azt írta, itthon is van összefogás. "Akik tudnak, segítenek, a Music Tv és a Sláger Tv is sokkal több magyar zenét játszik, amiből több jogdíj folyik majd be. Az Artisjus Zenei Alapítványánál lehet pályázni a nehéz anyagi helyzetbe került szerzőknek, a rajongók pedig azzal tudnak segíteni, ha megveszik a zenekarok dalait például az iTunes Store-ból." Ugyanezt tanácsolja Kelemen Laci is:
"Maradjanak otthon, és mindenki mást is biztassanak erre, hogy egyrészt minél kevesebb ember kerüljön veszélybe, másrészt, hogy minél hamarabb lecsengjen ez az egész és visszaállhassanak a rendes kerékvágásba a dolgok, és legyenek újra koncertek, fesztiválok.
Ha ez már megy, akkor természetesen lehet vásárolni Bandcampről, a zenekarok saját oldalairól, van akiket lehet támogatni különböző crowdfunding felületeken keresztül, akár adományozni Patreonon, stb. Egyébként a streaming szolgáltatóknál történő zene pörgetés egy nagyon szép és értékelendő dolog, de én azt javaslom azoknak, akik tényleg segíteni szeretnének a kedvenc zenekaraiknak, hogy a streamingen túl mindenki a saját lehetőségeihez mérten ha tud, akkor a mostani helyzetben közvetlenül a zenekart támogassa."
(Borítókép: Pixabay)