Közeleg a Karácsony: kvantumszámítógép-piaci körkép

2019 / 11 / 20 / Justin Viktor
Közeleg a Karácsony: kvantumszámítógép-piaci körkép
Nyakunkon az ünnepek és nekünk fogalmunk sincs róla, hogy nem csak a Google-nak van kvantum-számítógépe? Mivel felelőtlen vásárlónak az ördög a pénztárosa, következzen egy friss körkép a versenytársakról, és a kvantum-számítógépek piacáról.

A kvantumszámítógépekkel kapcsolatos hírek garantáltan főoldalasak manapság, csakúgy mint a blockchaint vagy az MI-t érintő újdonságok. A nagy tech-vállalatok közül sokan dolgoznak megvalósításukon, és állítólag hamarosan kereskedelmi forgalomban is kaphatóak lesznek a nagyjából PC képességű (50qbit körül) kvantumgépek. A fő gond a jelen fejlettségi szintjén az instabilitás, a környezeti hatásoknak való kitettség, és a laborhoz kötöttség. A másik oldalról, a nagyközönség számára egyelőre túl bonyolult és érthetetlen a kvantum-gépek világa, ráadásul alkalmazások sem készültek még rájuk. Ködoszlató következik.

Vajon ki/k lesz/nek a technológa éllovasa/i?

A kvantumszámítástechnika fontos átmenet közepén van. A gyerekcipőt kormányzati és akadémiai befektetések és fejlesztések felhasználásával varrták, de a cseperedő technológia felelőssége ma már inkább az ipar vállain nyugszik, legalábbis Michael Brett, a QxBranch társalapítója és vezérigazgatója szerint.

A technológiai titánok, köztük a Microsoft, a Google, az IBM és az Intel már régóta a kvantumkutatás élvonalában vannak, ám a kisebb és fiatalabb vállalatok tartják élénken a piacot és kihívást is jelentenek a kvantumhegemónia szempontjából. Mind az állami mind a magánszektorbeli szervezetek messze vannak még a Brett által képzelt világtól, ahol a kvantum-számítástechnika olyan hatalmas rendszereket támogat mint a hitelkártyák piaca anélkül, hogy a felhasználóknak ezzel foglalkozniuk kellene.

Mi az a kvantum?

A kvantum-számítástechnika működését a kvantum-jelenség alapelvei és a kvantum-részecskék kvantum-berendezésekbe történő integrálása teszik lehetővé. A klasszikus számítógépektől eltérően, a kvantum-számítás rendszere több kvantumbitből (qubit) álló kvantum-chippeket használ az adatok feldolgozására. Minél nagyobb az egy kvantum-chipben felhasznált qubitek száma, annál könnyebben old meg összetett problémákat. Ezért van, hogy sok jelentős iparág a kevesebb hibával vagy anélkül, illetve nagyobb stabilitással működő kvantum-chip kutatására és fejlesztésére összpontosítja erőforrásait. Az egyes vállalatok ma már szakosodnak is, a kvantum-chippek tökéletesítéséhez használt fejlesztési irányok, technológiák mentén mint például a kvantum-megeresztés (völgyek végigjárásának módszere), ion-csapdázás, szupravezetés, topológiai fotonika és más eljárások.

Arra a kérdésre, hogy mit jelent a kvantum-számítástechnika - különös tekintettel a vállalatokra, - sok válasz létezik. Dr. Aaron VanDevender, a Founders Fund egyik vezető tudósa és vezetője már idejekorán rámutatott:

"A kvantummechanika hasonlít az alkoholra, mivel az élet minden problémájának oka és megoldása is egyben. A kvantumot pedig általában az a szó határozza meg, ami követi.”

Az első kvantum-forradalom már lezajlott és a vele járó technológiák - például a félvezetők, GPS, MRI és a lézerek - már integrálódtak a társadalomba - mondja Dr. Jane Melia, a QuintessenceLabs stratégiai üzleti fejlesztési alelnöke.

A második forradalom - a kvantum-számítástechnika, az érzékelők, a szimuláció, valamint a biztonság és kommunikáció kvantum-forradalma - még előttünk van.

A kvantumszámítógép számos új területet hoz majd magával, a kvantum-titkosítástól a kvantum-pénzen át a kvantum-kommunikációig. A forma kevésbé fontos mint az előnyök és az úttörő felhasználóknak először meg kell majd vizsgálniuk, hogy az adott alkalmazás működőképes-e egyáltalán, nem is beszélve a gyakorlati lehetőségekről - állítja Dr. Christopher Monroe, az IonQ, Inc. fizika professzora és vezető tudósa.

A finanszírozás, amelyet ezekbe a projektekbe ölnek, a legtöbb esetben soha nem produkál majd eredményt. Ha valaki hajlandó elfogadni a kockázatot, hogy a pénzének egy része megy egyenesen a csatornába, a végén nagy győzelmet arathat - vélekedett Arthur Herman, a Hudson Intézet senior munkatársa.

De hogyan tagolódik ez a fiatal piac?

A globális kvantum-számítástechnikai vállalatok piaca:

• komponensek
  • telepítés
  • technológia
  • alkalmazások
  • az ipar vertikális tagozódása, és
  • régió alapján szegmentálódik.

A komponensek, vagyis összetevők alapján a piac:

• hardver
  • szoftver, és
  • szolgáltatások kategóriákra oszlik.

A telepítés helye alapján:

• lokális, és
  • felhő kategóriákról beszélhetünk.

Ami a felhasznált technológiákat illeti, a mai piac a már említett:

• kvantum-megeresztés
  • szupravezetés
  • ion-csapda
  • kvantumpont és még néhány egyéb irányra van felosztva.

Az alkalmazási területek felölelik a:

• gépi tanulás, mély tanulás, mesterséges intelligencia
  • az optimalizálás
  • a szimuláció és adatmodellezés, és
  • a kiberbiztonság főbb területeit a kisebbek mellett.

Az iparági vertikumok alapján a piac:

• egészségügy és élettudományok
  • informatika és a telekommunikáció
  • gyártás
  • a banki-pénzügyi és biztosítási szolgáltatások (BFSI)
  • energia és közművek
  • repülőgép és védelmi iparra tagolható.

A régiós bontásban:

• Észak-Amerika
  • Európa
  • Ázsia-Csendes-óceán, és