Rekordot jelentő, 33 kilométernyi optikai kábelen keresztül sikerült létrehozni kvantum-összefonódást

2022 / 07 / 10 / Bobák Áron
A kvantum-összefonódás egyike a fizika egyik nehezen magyarázható jelenségeinek, ugyanakkor hiába nehéz elméletben megmagyarázni a térben távoli objektumok között létrejövő "mágikus" kapcsolatot, a gyakorlatban már évtizedek óta bizonyított ennek létezése.

A kvantum-összefonódás röviden összefoglalva annyit jelent, hogy két objektum kvantumállapota között összefüggés jön létre, így az egyik objektum vizsgálatával a másik állapota is megállapítható, és ugyanígy érzékelhető az is, ha az egyik objektumot módosítják. Nem véletlen, hogy a kutatók régóta úgy vélik, hogy ennek a jelenségnek a kiaknázásával a mainál sokkal gyorsabb és lényegében feltörhetetlen hálózatot, úgynevezett "kvantuminternetet" is létre lehet hozni.

Egy lépéssel közelebb kerültünk a kvantum-internet eljöveteléhez Kvantum-összefonódás. Einstein kételkedett benne, de a jövendő generációk már lehet, hogy a jelenségnek köszönhetően lesznek képesek a kvantumhálózatok használatára. Még nem tudjuk, hogy fog kinézni a gyakorlatban, de a kutatók azt ígérik, minden eddiginél biztonságosabb információmegosztást tesz majd lehetővé.

Ennek a célnak az elérésében sikerült most jelentős előrelépést elérnie a müncheni Ludwig-Maximilians Egyetem (LMU) valamint a saarbrückeni Saar-vidéki Egyetem kutatóinak, akik eredményeiket július 6-án publikálták a Nature tudományos folyóiratban. Harald Weinfurter és Cristoph Becher professzorok kutatócsapata két kvantummemóriát (jelen esetben rubídiumatomot) kötöttek össze egymással az LMU kampuszán, amelyek két épületben, egymástól 700 méterre voltak, és 33 kilométernyi optikai kábelen keresztül fonódtak össze egymással. Az optikai csapdába ejtett atomokat először lézer segítségével stimulálták, így azok fotonokat bocsátottak ki, amelyek összefonódtak az atommal. A fotonokat ezután a kábelen keresztül egy középen elhelyezett vevőegységbe továbbították, így a fotonokkal korábban összefonódott atomok is összefonódtak egymással.

Weinfurter elmondása szerint a kísérlet sikerének kulcsa az volt, hogy a fotonokat hosszabb hullámhosszra konvertálták, így azok nagyobb utat tudtak megtenni: a "normál", azaz a látható fény 380 és 780 nanométeres hullámhossza helyett a kísérletben 1517 nanométeres hullámhosszúságúra alakított fotonokat használtak, vagyis megközelítőleg olyanokat, mint amilyeneket a telekommunikációs cégek az optikai kábeleken történő adattovábbításnál alkalmaznak. Mivel a kísérletet hagyományos optikai kábelen végezték el, így nem csak azt sikerült bizonyítani, hogy a tervezett kvantuminternet esetében lehetséges akár 33 kilométerre is közvetlenül továbbítani az adatokat, de azt is, hogy mindez a jelenlegi, már kiépített infrastruktúra segítségével is megtehető.

(New Atlas, LMU, Borítókép: Getty Images)

Megjelent a Quantum Network Explorer, amelyen bárki kipróbálhatja, milyen a kvantumhálózatot használni A kvantuminternet hajnalán már formálódik a leendő világháló.

Tíz évvel ezelőtt történt az egyik legmegrázóbb emberrablási eset
A Boko Haram terroristacsoport 2014. április 14-én rabolt el 276 diáklányt egy középiskolából és sokan közülük azóta sem kerültek elő.