Látszólag a fénysebességnél is gyorsabb jetet lövellt az űrbe egy fekete lyuk

2020 / 06 / 02 / Justin Viktor
Látszólag a fénysebességnél is gyorsabb jetet lövellt az űrbe egy fekete lyuk
Vajon valóban létezhet gyorsabb mozgás a fény sebességénél? Neve végül is már van: szuperluminális mozgásnak hívják. Bár tegyük hozzá, hogy mi emberek a semmit is olyan valamiként kezeljük, ami valójában nincs is. Szóval mi itt a helyzet?

Nemrég hatalmas rádió-jet kitörést rögzítettek a csillagászok ami saját galaxisunkban található fekete lyukból eredt, mintegy 10 ezer fényévnyire a Földtől. A részecskék tényleges sebessége mindkét jetben meghaladta a fénysebesség 80 százalékát. A nagyjából 8 naptömegű fekete lyuk röntgensugárzás-jetek formájában lövellte ki az anyagot.

A tudósok szerint körülbelül 200 millió milliárd kilogramm részecskéből álló anyag robbant ki a a kitörés során. Ez a tömeg összevethető azzal a mennyiséggel, ami néhány órán belül halmozódik fel az akkréciós korongon a fekete lyuk körül. Ez körülbelül ezer Halley-üstökösnek felel meg, vagy körülbelül 500 milliószorosa az Empire State Building tömegének.

Szuperluminális mozgás

A csillagászok megállapították, hogy a csillagtömegű fekete lyuktól távolodó anyag szuperluminális mozgású. Ez a jelenség akkor fordul elő, amikor valami a fény sebességét megközelítve halad a Föld felé, alacsony szögben (iránya közel van a látóvonalunkhoz). A NASA szerint ez azt jelenti, hogy a tárgy sebessége azt az illúziót eredményezi, hogy gyorsabban halad, mint a fény sebessége.

„Olyan jelenség ez, ami akkor fordul elő, ha valami a fénysebesség közelében, a látóvonalunkhoz közeli irányban halad felénk. Ez azt jelenti, hogy a tárgy szinte ugyanolyan gyorsan halad felénk, mint az általa generált fény, és ez azt az illúziót hozza létre, hogy a jet mozgása gyorsabb, mint a fény sebessége” - mondták a csillagászok.

A fekete lyuk és rendszerének csillaga a MAXI J1820+070 nevű rendszerben találhatóak. A fekete lyuk viselkedésének új felvételei négy különböző időpontban történt megfigyelésen alapulnak, amelyeket a Chandra teleszkóppal 2018 novemberében, 2019 februárjában, májusában és júniusában, valamint a VLA és a MeerKAT rádióteleszkóp-tömbökkel végeztek. A röntgensugárzás-források formájában felfedezett kitörés a rádiójetekkel kötötték össze, melyek idővel velószínűen lassuló relativisztikus sebességgel mozognak.

(Röntgenképek: NASA / CXC / Párizsi Université / M. Espinasse és munkatársai; Optikai képek: IR: Pan-Starrs)

A MAXI J1820+070 a fényes röntgenforrás a kép közepén, a röntgensugár-kitörések jetek formájában távolodnak a fekete lyuktól északi és déli irányban. A MAXI J1820+070 pontszerű egy röntgensugár forrás, bár nagyobbnak tűnik, mert sokkal fényesebb mint a jetek forrása. A 2019 májusi és júniusi megfigyelésekben a déli jet túl gyenge volt ahhoz, hogy észlelhető legyen.

(Forrás: TAJL Képek: NASA)