A dél-afrikai Anglo American a világ legnagyobb platinaérc-kitermelő vállalata, a világ platinafelhasználásának 40%-a az ő bányáikból származik. Mivel a platina a hidrogéncellák gyártásához (egyelőre) nélkülözhetetlen nemesfémként a hidrogénalapú mobilitás alapvető kelléke, valahol szimbolikus jelentőségű, hogy a bányavállalat átállítja óriási ércszállító teherautóit, bányadömpereit hidrogén-üzemre.
Az első, 280 tonnás kísérleti autójukba még év elején a Forma-1-ből ismert Williams mérnökei segítségével gyártottak le egy olyan hidrogéncellát, amelyet a dömper dízelmotorja helyére szereltek be. Az irdatlan testen valahol sikerült a hidrogéntartályoknak is helyet találni. Az átalakított jármű az egyéves tesztüzemben jól vizsgázott, így a cég világszerte 400 teherautóján végzi el ugyanezt a szívátültetést. Egy dél-afrikai üzem lesz az első, ahol minden dömpert átépítenek, az autók mellé egy 3,5 MW teljesítményű elektrolizálót is telepítenek, ez készíti vízbontással az új üzemanyagot.
A bányateherautó-ipar varázslatos világában egyébként általános mozgolódás tapasztalható a zéró emissziós járművekre való átállás körül. Belorussziában idén elkészül a Belaz 7558-E, a 90 tonnás dízel dömper akkumulátoros elektromos változata, ez lesz a világ legnagyobb elektromos bányateherautója.
A kínai Weichai pedig már készíti saját 200 tonnás hidrogéncellás dömperét, melynek értékesítése még idén megkezdődhet.