A 2024-es párizsi olimpia idejére rendszeres eVTOL-os utasszállítási útvonalak és infrastruktúra kiépítését tervezik Franciaországban, az előkészületek pedig hamarosan el is kezdődnek a Group ADP repülőtérüzemeltető vállalat bejelentése szerint. A helyszín, ahol az első teszteket lefolytatják, a Pontoise-Cormeilles Aerodrome, Párizstól 35 kilométerre található és nagyjából naponta hatvan járatot fogad, vagyis ideális környezetet jelent arra, hogy a légitaxikat megpróbálják a repülőgépek forgalmába integrálni.
Előtte még azonban felmérik, hogy milyen zajkibocsátással jár majd az eVTOL-ok alkalmazása, ehhez jövő márciustól kezdve a Volocopter járműveinek részvételével végzik a vizsgálatokat, amelynek során elemzik a zajszintet és modellezik a közelebbi és távolabbi hatásokat is. Az eVTOL-ok sajátos hangjához lehetséges, hogy már a közeljövőben hozzá kell szokniuk bizonyos városok, többek között Los Angeles vagy Miami lakóinak, mivel egyre több cég tervezi a rendszeres légitaxi járatok beindítását. Mivel a járművek jóval halkabban repülnek, mint például a helikopterek vagy repülőgépek, ez nem jelentene nagy problémát, csakhogy a légitaxik az utcák forgalmához viszonylag közel szállnak majd.
Párizsban a 300 méteres magasság alatti repülést fogják tesztelni,
ami alacsonyabb, mint amit globálisan a repülőgépek számára beépített, városi környezetben engedélyezni szoktak. Az eVTOL gyártók a zajszennyezes elkerülésének érdekében hangsúlyt fektetnek a gépek kialakítása során a minél csendesebb működés elérésére, a NASA-val szeptemberben egy zajszintmérő vizsgálatot kivitelező Joby Aviation például úgy nyilatkozott, hogy a propellerek elhelyezésével, a lapátok méretének megfelelő kiválasztásával egészen csendes üzemeltetést tudnak megvalósítani.
Az előkészítési folyamatokban a Joby és a Volocopter mellett az Airbus, a Vertical Aerospace, az Ascendance és a Lilium is részt vesz, de más cégek is csatlakoznak később, a Skyports pedig azt a vertiport infrastruktúrát fogja kiépíteni, amelyben a utasok felvételét, az akkumulátorok töltését és a járművek karbantartási munkálatait tesztelik majd 2022 júniusától kezdve.
NEWS: We’re developing Europe’s first test vertiport in #Paris to enable technology testing and integration in time for the 2024 Paris Olympics! Read more here: https://t.co/KwT0l7vRK2 #technology #AAM #SkyportsVertiports #airtaxis @GroupeADP pic.twitter.com/4F3KshokBg
— Skyports (@SkyportsHQ) November 25, 2021
A Volocopter már korábban bejelentette, hogy megkezdik a felkészülést annak érdekében, hogy a leendő olimpia idejére rendszeres járatokat indíthassanak, a cég vezérigazgatója, Florian Reuter 2020-ban úgy nyilatkozott, hogy a kereskedelmi légitaxizás már két-három éven belül elindulhat Franciaország fővárosában. Alexandra Dublanche, az Île-de-France régió alelnöke elmondta: Párizs sűrűn lakott területén, különösen az olimpia alatt, az eVTOL-ok használta nem opció, hanem kötelesség.
(Fotó: Group ADP)