Kicsi a légy, de a robotika még nagy hasznát veheti

2019 / 11 / 29 / Perei Dóra
Kicsi a légy, de a robotika még nagy hasznát veheti
Miként képesek a legyek a plafonon landolni? Nos úgy tűnik szuperképességük jóval több annál, minthogy szélsebesen kitérnek a hirtelen kézmozdulatok elől.

Egy indiai-amerikai tanulmány során kutatók arra keresték a választ, hogy a manóban képesek a legyek „fejen állva” leszállni a plafonon? Eredményeiket a Science Advances folyóiratban publikálták, és azt kell mondjuk: egészen rendkívüli élőlények.

Az állatok pilótákat megszégyenítő műrepülő gyakorlatokat hajtanak végre, melyek közül kiemelkedik a gravitáció hatását ellensúlyozva landolás, ami nem sikerülhetne érzékszervi jelek és mozgásuk mesterien összehangolt koordinációja nélkül. A kísérletvezetők robotjárművek mozgását tennék változatosabbá a manőver-sorozat lépéseinek feltárásával, ezáltal a robotok feladatkörét is bővíthetnék.

A kutatócsoport laborban tenyésztett legyeket vizsgált több irányban elhelyezett kamerákkal: a rovarokról manőverezés közben nagy sebességű videókat készítettek, majd elemezték a sikeres és sikertelen landolások felvételeit. Meglepetésükre a legyek többféle módszert használtak leszálláskor, azonban mindegyik meghatározott mozdulatsorból állt. Előbb repülés közben elfordultak, aztán kinyújtották legelső lábaikat, majd a felület érintésénél testük állását úgy igazították, hogy minden lábuk elérje a plafont. Hasonló mozdulatsor játszódik le felreppenés közben, csak fordított sorrendben.

A feladat végrehajtásához az érzékszerveiből érkező információkat szélsebesen feldolgozzák, mégis a legérdekesebb dolog, amire fény derült a sikertelen landolások vizsgálata közben, hogy mindössze öt századmásodpercnyi idejük van felmérni lehetőségeit plafonra szállás előtt, ám ha nem sikerül, elvétik a landolást.

A kutatók hozzátették, a legyek tanulmányozása csupán a kezdet, számos más rovar manővereit is górcső alá veszik a jövőben, felfedezéseiket pedig a robotika területén hasznosítják.

Hogyan fedezték fel a kutatók az isteni részecskét?
Egy-egy új részecske detektálása nem könnyű feladat és nem mindig egyértelmű, mit is mutatnak az adatok, amelyek a részecskeütköztetőkben zajló kísérletek során születnek. Mit láttak a kutatók 2012-ben az ábrákon, ami meggyőzte őket arról, hogy a régóta keresett Higgs-bozont találták meg? A CERN fizikusa elmagyarázza.