Létrehozták az eddigi legnagyobb, biztonságos kvantum-kommunikációs hálózatot

2020 / 09 / 06 / Justin Viktor
Létrehozták az eddigi legnagyobb, biztonságos kvantum-kommunikációs hálózatot
A kísérlet egyben a biztonságosabb internet létrehozásáról is szól, és komoly előrelépés az oda vezető úton. Ha valaha megvalósul a "kvantum internet", az eddig még soha nem látott biztonságot és privát szférát hozhatna mindannyiunknak.

A kvantumkommunikációs rendszerek a fotonok kvantumtulajdonságaira támaszkodnak, ezért biztonságosabbak, mint a hagyományos hálózatok. Létrehozásuk ma még rendkívül drága, és "Nem méretezhetők valami jól" - mondta Siddarth Joshi, az Egyesült Királyság Bristoli Egyetemének munkatársa.

Multiplexing összefonódás

A Bristoli Egyetem tudósai most a multiplexing összefonódásnak nevezett módszert használták fel kvantumhálózat kifejlesztésére. A kvantum összefonódás olyan kvantumtulajdonság, ami egy pár fotont összekapcsolt állapotban érzékel úgy, hogy egyikük mérése azonnal befolyásolja a másik mért állapotát, függetlenül a köztük lévő távolságtól. Ez felhasználható egy biztonságos titkosítási kulcs előállítására.

“Egy nagy hálózatban költséges lehet a felhasználókat egyenként összekötni egymással, és itt segíthet a multiplex összefonódás, ami  a fotonokat egyetlen lézerről osztja szét a hullámhosszuk szerint. Minden hullámhossz képes adatfolyamot tárolni, vagyis a rendszer 50–100 felhasználót támogathat a meglévő hardverekkel”

- mondta el Joshi.

8/100 fő

“A tesztekben 8 felhasználó vett részt, meglévő optikai szálakat használva Bristolban. A rendszert ugyanakkor több mint 100 ember is használhatja egyszerre, mert nem mindenkinek kell állandóan csatlakoznia” - tette hozzá Joshi.

A felhasználók számát tekintve az új tesztrendszer a világ legnagyobb kvantum-összefonódás-alapú hálózata, és különbözik is a többi nagyobb hálózattól, melyek például a Kínában található, a „megbízható csomópontoknak” nevezett módszert alkalmazzák. Ott egy üzenetet úgy továbbítanak egy felhasználónak, hogy az a felhasználók egész sora mentén halad át, vagyis a hálózat bármely törvényes felhasználója meghallgathatja.

"A kínai hálózat arról szól, hogy hogyan lehet 2000 kilométeres összeköttetést építeni Peking és Sanghaj között" - mondta Joshi. "Mi inkább arra törekszünk, hogyan lehet mindenkit összekapcsolni."

“Ez jelentős lépés előre a megbízható csomópontok módszertanától indulva” mondta Harun Šiljak a dublini Trinity College-ból. “A bristoli fejlesztés fontos lépés a kvantum internet jelentette, eddig még soha nem tapasztalt biztonság és privát szféra felé” - mondta. "Megpróbáljuk kitűzni a kvantum internet kiépítését, mint célt" - tette hozzá Joshi.

(Forrás: University of Bristol Képek: UoB, Unsplash)

A borsószem méretű, agyba ültethető eszköz elhozhatja a jövőt, amiben az agyi beültetés rutinműtétnek számít
Az implantátummal első körben pszichiátriai és neurológiai rendellenességek kezelésére fogják haszálni. Az eszköz 9 milliméter széles és nem tartalmaz akkumulátort, nem kell mélyre helyezni, így a későbbiekben egészen könnyen lehet majd beültetni a páciensekbe a kutatók tervei szerint.