A finn tudósok lényegében a semmiből gyártanának olyan fehérjét, amely az árazást tekintve egy évtizeden belül versenyképes lehetne a szójával. A protein olyan talajbaktériumból készül, amelyet a vízmolekulából hidrolízissel kinyert hidrogénnel tápláltak. Amennyiben a hidrolízishez olyan megújuló energiákat használnak, mint a nap vagy a szél, abban az esetben közel nulla lehet a termelés üvegházhatású gázkibocsátása.

A Solar Food nevű start up által előállított fehérje lisztnek, a Soleinnek, egyáltalán nincs semmi íze, ám éppen ez volt a cél. A Solein ugyanis adalék lenne más ételekhez, termékekhez, hogy azok fehérjetartalmát emeljék. Kiválthatja a pálmaolajat, de akár tenyésztett húsok gyártásához is felhasználható lenne. Sőt akár a hagyományos állattartás esetén takarmányként kiválthatja a szóját, amit így nem kellene a kiirtott esőerdők helyén termeszteni.

Maga az ötlet egyébként nem új, a technológiát eredetileg az űrkutatás számára dolgozták ki a hatvanas években. A tervek szerint 2022-re elkészül a bemutatásra szánt prototípus, 2025 pedig már nagyüzemi szinten gördülhet lett a gyártósorokról a készítmény.

Ahogy arról már szó volt, a Solein úgy készül, hogy a baktériumkultúrát hidrogénnel, a levegőből nyert szén-dioxiddal és ásványi anyagokkal táplálják. Az előállítási költség ezért elsősorban a felhasznált áram árától függ, mivel a hidrogént elektrolízissel nyerik ki a vízből – ez pedig energiaigényes eljárás. Ám a kutatók reményei szerint a megújuló energiaforrásoknak hála a költségek alacsonyak lesznek.

(Kép: Pixabay, Forrás: BBC)

A generatív AI az emlékeket alakítja sosemvolt fényképekké
Régi, kedves emlékeinkről sosem készült fénykép? Annyi gond legyen, a generatív mesterséges intelligencia ezt is megoldja.