A kutyák lehetnek a citrusfélék megmentői

2020 / 02 / 18 / Perei Dóra
A kutyák lehetnek a citrusfélék megmentői
Világszerte egyre több, és egyre súlyosabb bakteriális fertőzések sújtják a citrusokat, a kutyák azonban szó szerint idejében kiszagolhatják a bajt.

A Psylloideak, vagy ismertebb nevükön levélbolhák a gyümölcstermesztők legrosszabb rémálma, ugyanis azok terjesztik a narancszöldülés (HLB) nevű betegséget. A folyamat a következőképp zajlik: a levélbolha fokozatosan baktériumokat fecskendez az újabb és újabb növényekbe, ezáltal annak gyümölcse ehetetlenné válik, levele elsárgul, idővel pedig a fa is elpusztul. A jelenség régóta ismert, azonban csak 2005-ben ütötte fel fejét az Egyesült Államok floridai ültetvényein, ahonnan aztán az egész országra tovább terjedt. A betegség miatt ráadásul Florida citrusültetvényeinek mostanra több mint hatvan százaléka odaveszett, ami hatalmas veszteséget jelent a gazdáknak. A megelőzés egyetlen módja a fertőzött fák még időben történő felismerése és megsemmisítése, melynek meglepő módját fejlesztette ki az USA Mezőgazdasági Minisztériumának kutatóintézete: kiképzett kutyák segítségével azonosítják a beteg fákat. Bármilyen furcsának tűnik, jelenleg ez az egyetlen ütőkártyájuk.

Robbanóanyagok helyett beteg fákat kutatnak

Kezdésként tíz, európai tenyésztőktől származó ebet treníroztak a baktériumok keltette szaganyagok felismerésére nagyjából úgy, mint ahogy robbanóanyagokat kereső társaikat. A kísérletek során mesterségesen megfertőztek pár növényt, majd a kutyáknak végig kellett szimatolniuk a fertőzött, valamint az egészséges fákat. Ha egy kutya beteg fát talált, mellé telepedett, ezzel jelezve a baktérium jelenlétét.

A kiképzett kutyák több mint kilencvenkilenc százalék pontossággal azonosították a beteg fákat még akkor is, ha megfertőzésük óta még két hét sem telt el.

A kutyák ráadásul elkülönítették a narancszöldülés fertőzését más baktériumok keltette szagoktól, és a citrusféléken megjelenő egyéb kórokozótól.

A jövőben a gazdák még nagy hasznukat vehetik négylábú felderítőiknek

Jelenleg az egyetlen hivatalosan elfogadott módszer a betegség felderítésére egy DNS-alapú vizsgálat, ám ez nem éppen megbízható, mivel ez csak a fertőzéstől eltelt több mint egy év elteltével képes kimutatni a fertőzést, ami addigra más fákra is átterjedt. Az eredmények szerint azonban a kutyák nem a növényben termelődő fertőzött illó anyagokat szagolták ki, hanem magát a baktériumot, ezért ismerhették fel egészen korai stádiumban.

Érdekesség, hogy mindössze két másodpercig szimatolnak egy adott fát, és már ez alapján képesek eldönteni a baktérium jelenlétét.

Ezzel a tempóval pedig akár egy nagyobb gyümölcsöst is viszonylag gyorsan végig átvizsgálhatnak. Így nem csoda, hogy a kutatók nagy reményeket fűznek négylábú segítőtársaik közreműködéséhez.

(Fotó: Getty Images Hungary)

Ha az első telepeseket toboroznák épp a Marsra, jelentkeznél?
23% Igen, azonnal! Óriási dolog lenne, szeretnék a történelem részévé válni!
16% Megvárnám, amíg az első 10 000 ember túlél 1 évet, és a második körre csatlakoznék!
21% Most még nem, de még a mi életünkben ez reális kérdés lesz, és lehet, hogy 30 év múlva már mennék majd...
40% Biztos, hogy nem! Én oltom majd le a lámpát a Földön, soha nem hagynám itt ezt a bolygót!