Az Electrec szúrta ki, hogy nemrég nyilvánosságra hozták a Tesla egyik idén benyújtott szabadalmát, ami "A járművek és a napelemek üvegén felhalmozódott törmelék lézeres tisztítása" névre hallgat. A szabadalom leírásában az ötletgazda Phiroze Dalal, a Tesla képalkotó szakembere részletesebben is bemutatja, hogyan működne a találmánya.
Ez alapján a lézeres ablaktörlő három részegységből áll: egy vezérlő áramkörből, egy törmelék-érzékelő áramkörből, valamint egy optikai egységből, ami lézersugarat bocsát ki az üvegfelületre. A vezérlő áramkör több paraméter kalibrálásával beállítja a lézernyaláb erősségét, amelyet a lézernyaláb pulzálásával szabályoznak, majd pontosan a törmelékre célozva eltávolítja azt az üvegről. A Tesla szerint a rendszer teljesen automatikusan működne, és az autók mellett a tetőn elhelyezett napelemek tisztítására is alkalmas lenne.
Mondhatni, de erre a problémára természetesen a Teslánál is gondoltak, és az a javaslat született, hogy az üvegfelületeket egy vékony indium ón-oxid réteggel kell bevonni, amin a lézersugár nem képes áthatolni. Ez ugyanaz a bevonat, amit az érintésérzékeny kijelzők és az LCD tévék gyártásához is használnak, és egy probléma van vele: a szakértők már évekkel ezelőtt is attól féltek, hogy a ritka indium hamarosan el fog fogyni. El lehet képzelni, mennyire felgyorsítaná ezt a folyamatot, ha nem csak az okostelefonok és a tévék kijelzőjét vonnák be vele, hanem az autók nagyságrendekkel nagyobb üvegfelületeit is.
Persze a Teslának sem jön be az összes újítása, amire legutóbb alig két hete, a Cybertruck bemutatóján láthattunk egy példát, amikor a frissen leleplezett autó "törhetetlen" üvege csúfosan berepedt. A Tesla korábban kísérletezett azzal is, hogy a Model X-nél kamerákra cseréljék az oldalsó visszapillantó tükröket, de ez az amerikai közlekedési hatóság (NHTSA) szigorú szabályai miatt a mai napig sem valósult meg.
(Forrás: Electrek, Interesting Engineering, HWSW, Fotó: Getty, Pim van Uden/Flickr)