Az elektromos rollerre ugyanis a Belügyminisztérium november 21-i állásfoglalása szerint a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályok az érvényesek, ami azt jelenti, hogy csak érvényes jogsival, bukósisakban és csak az úton közlekedhetünk vele. Mivel ez nagyon messze áll attól, ahogy az emberek jelenleg használják az e-rollereket, megkérdeztük a közlekedési szakértőt és a rendőrséget is, hogyan kéne e-rollerrel szabályosan közlekednünk.
A "dokkolásmentes", vagyis a telefonunk segítségével az utcáról bérelhető elektromos rollerek 2017-ben jelentek meg először Kaliforniában, a könnyen használható és olcsó városi közlekedési eszközök népszerűsége pedig azóta is töretlenül ível felfelé. Az elsősorban rövidebb távok megtételére alkalmas e-rollerek hatalmas tempóban tarolták le az addig főleg a biciklimegosztó szolgáltatások (pl. MOL Bubi) által uralt mikromobilitási szektort: a Városi Közlekedési Tisztviselők Országos Szövetsége (National Association of City Transportation Officials) szerint az USA-ban 2018-ban már 38,5 millió utat tettek meg rollermegosztó szolgáltatásokkal, így idén az e-rollerek népszerűségben már be is előzhetik a biciklimegosztókat.
A bérelhető e-rollereket a megjelenésük óta kísérik a heves viták és a szabályozási anomáliák, hiszen az e-roller nem igazán feleltethető meg semmilyen más közlekedési eszköznek. Emiatt a szabályok általában városról-városra változnak, a legtöbb esetben pedig nincs is különállóan szabályozva, hogy hogyan és hol kell közlekedni az e-rollerekkel. Az idén májusi megjelenésük óta a Lime e-rollerei Budapesten is komoly vitákat váltottak ki, a Belvárosból pedig ki is tiltották őket. Az e-rollerek körüli hercehurca ugyan több szálon fut, de a legfontosabb ellentét a következő:
Most úgy tűnik, hogy ideiglenesen pont került az ügy végére, habár azt nem mondanánk, hogy megnyugtatóan rendeződött a helyzet. A Belügyminisztérium november 21-i állásfoglalása ugyanis kimondja, hogy
"az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A Rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni."
Megkerestük Pető Attila közlekedési szakértőt, aki szerint a fenti állásfoglalás alapján a következő szabályokat kellene betartani:
Ami pedig a legfontosabb:
"A segédmotoros kerékpár jelenleg sem járdán, sem kerékpársávon, sem lakott területen belül kerékpárúton nem közlekedhet. Ebből következik, hogy kizárólag az úttesten közlekedhet, maximum 40 km/h-s sebességgel".
Az már más kérdés, hogy vajon a hatályos jogszabályok alapján hogyan lehet az e-rollert a segédmotoros kerékpároknak megfeleltetni, miközben - ahogy arra Pető felhívta a figyelmet - az utóbbira vonatkozó műszaki leírásnak az e-rollerek több ponton sem felelnek meg.
Mivel teljesen életszerűtlennek tűnik, hogy akár a budapestiek, akár az idelátogató turisták motoros bukósisakkal és jogsival fognak sétálgatni a városban, hátha e-rollerezni támad kedvük, elméletben szinte az összes Lime-felhasználó büntethetővé válik. Ezzel kapcsolatban kerestük a Budapesti Rendőrfőkapitányságot, akik a kérdéseinkre általánosságban annyit válaszoltak, hogy a rendőrség
a fővárosban folyamatosan ellenőrzi a közlekedési szabályok betartását, aki pedig szabálysértést követ el, annak a szabálysértési törvényben rögzített jogkövetkezménnyel kell számolnia.
A szabálysértési bírságok illetve a helyszíni pénzbírság mértékét a 63/2012. kormányrendelet szabályozza, ez alapján a jogosítvány nélküli járművezetésért a helyszínen 45 ezer forintot kell fizetnünk, a bukósisak használatának elmulasztásáért, járdán való közlekedésért pedig minimum 10-10 ezer forintos büntetés szabható ki. Ezek az összegek viszont rögtön a duplájukra emelkedhetnek, ha nem ismerjük el a felelősségünket, és szabálysértési eljárásra kerül sor. A büntetés ennél is több lehet, ha nincs kötelező gépjármű-felelősségbiztosításunk (ez önmagában akár százezer forintos tétel is lehet) vagy ha ittas állapotban vezetjük a rollert.
Összességében tehát a büntetés mértéke valahol 50 és 200 ezer forint között lehet.
Kérdéseinkkel megkerestük a Lime-ot is, akik azt válaszolták, hogy információik szerint nem történt változás a magyarországi elektromos rollereket érintő jogszabályokban. "Az e-roller kategória európai szinten szabályozott és nem azonos a motorkerékpár kategóriával egyetlen uniós tagországban sem " - írja a cég, akik azt is hozzáteszik, hogy minden országban betartják a helyi működési szabályokat és előírásokat, együttműködnek a helyi hatóságokkal és önkormányzatokkal. Arra a kérdésünkre, hogy figyelmeztetik-e valahogy a felhasználókat a betartandó szabályokra, azt válaszolták, hogy a Lime applikáción keresztül bármikor informálni tudják őket a jelentős változásokról.
A Lime alkalmazásában elérhető kézikönyv valóban azzal kezdődik, hogy a roller használatához sisakot kell viselni, de ezen kívül csak olyan szabályokról van szó, mint hogy 18 évesnél idősebbnek kell lenned és be kell tartanod a közlekedési szabályokat. Jogsiról, kötelező biztosításról viszont nincs szó.
Szerettük volna megkérdezni a Magyar Turisztikai Ügynökségtől is, hogy tervezik-e tájékoztatni a Magyarországra látogató külföldi turistákat a vonatkozó szabályokról, de a cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.
(Fotó: Getty, Lime, Anthony Quintano/Flickr)