A Luxemburgi Nagyhercegség, az északnyugat-európai miniállam hivatalos lakossága mindössze hatszáztizennégyezer fő, azonban a környező Franciaországból, Belgiumból, és Németországból is rengetegen, több mint kétszázezren járnak át ide dolgozni nap mint nap, a jól fizető állások vonzerejének köszönhetően. A rendkívül olcsó üzemanyagárak is hozzájárulnak az országot rendszeresen látogatók számához, valamint a lakosság növekedése is szélsebességgel halad, az elmúlt húsz év alatt negyven százalékkal nőtt a populáció.
Az ország kis méretéhez képest tengernyi ember jó része az autós közlekedést választja, az egy főre eső autók száma az egyik legmagasabb Európában, majdnem hétszáz autó/ezer fő, ami áldatlan állapotokhoz vezetett és nem csak a levegőszennyezettség szempontjából.
“Jóformán mindennapos élménnyé vált, hogy miközben megpróbálok átkelni a városközponton, rendesen beleragadok a dugóba, néha negyven-ötven percig is tart az utazás. Luxemburg City nem egy óriási hely, így ez igazán hosszú vezetési időnek számít.” - mondta Mia Mayer, az Amazon egyik helyi alkalmazottja.
Mégsem döntenek sokan a tömegközlekedés mellett, ami több faktornak köszönhető:
A luxemburgi kormány az európai országok sorában az ötödik volt a 2018-as statisztikák szerint, azok között, akik a legtöbbet invesztálták a tömegközlekedés fejlesztésébe (Magyarország állt az első helyen). Most, hogy március 1.-jén a világon elsőként az egész országban, helyiek és turisták számára is ingyenessé tették az utazást, ennek és a fejlesztéseknek köszönhetően a remények szerint egyre többen szoknak majd le az autózásról, bár egyelőre óvatosak a becslésekkel kapcsolatban, a terv, hogy az elkövetkező öt évben húsz százalékkal nőjön a tömegközlekedést választók száma.
Lehet, hogy Luxemburg az első ország, ahol a minden település járatait ingyenessé tették, de vannak már olyan helyek a világban, ahol nem kell fizetni az utazásért.
Észtország fővárosában, Tallinban 2013-ban törölték el a jegyárakat, de ez a turistákat nem érintette csak a helyieket. Dunkirkben, Franciaországban, 2018-ban tették ingyenessé a buszokat, a projekt olyan sikeres volt, hogy a kétszázezres lakosság jelentős része attól kezdve valóban ezt a közlekedési formát választotta.
Sok más ország is fontolgatja a fizetésmentes járatokat, elsősorban a légszennyezettség csökkentése érdekében, azonban egy ilyen program kivitelezése igen sokba kerül, a bevételkiesés, a járművek nagyobb terheltségével járó problémák kezelése, esetleg az elektromos buszokra való átállás (hogy valóban környezetbarát megoldás lehessen az autók elhagyása, ne csak egy másik típusú, de szintén üvegházhatású gázok kibocsátásával járó forgalmi mód választása) mind nagy költségeket rónak a kormányra, illetve leginkább az adózókra. Így Luxemburg esete egyfajta próbának is felfogható, vajon valóban vonzza az embereket az ingyenes közlekedés és valóban meg lehet e valósítani ezzel a módszerrel a dugók és szmog csökkentésének feladatát.
(Fotó: Wikimedia Commons)