Elon Musk 2016-ban jelentette be, hogy The Boring Company néven új céget alapít, amellyel a föld alá száműzné a városi autóforgalom jelentős részét. Az eredeti elképzelésben egy mindent behálózó, föld alatti autópályahálózat szerepelt, amelyben az autók automatikusan közlekedő platformokon utaztak volna akár 200 km/h-s sebességgel, ezzel egyszer s mindenkorra felszámolva a forgalmi dugókat.
A cég végül 2021 tavaszára készült el az első alagútjával, ami a Las Vegas-i kongresszusi központ (LVCC) három szárnyát köti össze egymással 1,3 kilométer hosszan, ám az eredeti tervekhez képest már jelentősen átalakult formában: az alagútban kizárólag Teslák közlekednek, és azok sem platformokon, hanem a saját kerekeiken gurulnak, nagyjából 56 km/h-s sebességgel. A The Boring Company ígérete szerint az alagútban közlekedő Teslákkal mindössze néhány perc alatt megtehető az amúgy 25 perces út az LVCC egyik végétől a másikig, de ahogy azt a héten megrendezett Consumer Electronics Show résztvevői is megtapasztalhatták, ez a valóságban nem mindig működik annyira gördülékenyen, mint a prezentációkban.
Ahogy ugyanis az a Twitterre posztolt videókból és fotókból kiderült, az LVCC Loopban pont ugyanúgy ki tudnak alakulni dugók, mint mondjuk a Las Vegas-i Stripen, csak itt ehhez jóval kevesebb autóra van szükség.
2025: This how most will die, asphyxiating in a tesla tunnel traffic jam, which is supposed to be impossible pic.twitter.com/9DDX5PU83w
— pixelnull… Certified Illuminati Strategy Architect (@pixelnull) January 6, 2022
A fenti videó készítője először arról érdeklődik a sofőrtől, hogy nem unalmas-e egész nap az alagútban furikázni fel-alá, amire azt a választ kapja, hogy de, ez néha elég unalmas tud lenni. Amikor ezután megkérdezi, hogy gyakori-e az ehhez hasonló forgalom az alagutakban, a sofőr kicsit elbizonytalanodik, de végül azt válaszolja, hogy valószínűleg amiatt lehet, hogy az LVCC déli szárnyának a kapuit bezárták, így a teljes, 1,3 kilométeres pályára tervezett autómennyiség csak a két másik megálló (az északi és a középső szárny) között közlekedik.
Ehhez hozzá kell tenni, hogy a The Boring Company a CES idejére jelentősen megnövelte az alagútban közlekedő Teslák számát, egész pontosan 70 autó szállítja az utasokat, ilyen mennyiségű autóval pedig korábban még nem tesztelték az alagutat. A cég korábbi tájékoztatása szerint maximális kapacitáson az LVCC Loopban közlekedő autók óránként akár 4400 utast is képesek elszállítani, de a 70 autóval - ha éppen nincsen dugó - még ezt a számot is könnyen túlszárnyalhatják.
Bár az LVCC Loop egyelőre nagyjából alig hosszabb, mint a kettes metró Deák Ferenc tér és Kossuth tér közötti szakasza, a CES-re látogatóknak így is jókora időmegtakarítást jelenthet, hiszen a kongresszusi központ standjai között értelemszerűen valamivel körülményesebb eljutni A-ból B-be, mint Budapest belvárosában. Az alagút emellett kétségkívül igencsak jó reklám az elektromos autóknak is, hiszen belső égésű motoros autókkal ugyanezt ha nem is lehetetlen, de sokkal nehezebb lett volna megvalósítani a szellőzés miatt.
Bár az 52,5 millió dollárból felépített alagút a jelenlegi formájában nélkülözhetetlennek azért semmiképp sem nevezhető, ám ha a föld alatti autópályák nagyszabású víziója egyszer valóban megvalósul, akkor erre a rövidke vonalra minden bizonnyal úgy fognak majd visszatekinteni, mint mondjuk a repülés esetében a Wright-testvérek néhány másodpercig tartó tesztjeire. Elon Muskra amúgy is különösen jellemző, hogy szeret belecsapni a dolgok sűrűjébe, és élesben tökéletesíteni a terveit, ami miatt eleinte gyakran érik kudarcok, viszont ennek a hozzáállásnak köszönhető az is, hogy a SpaceX mindenki másnál hatékonyabban tudta fejleszteni a rakétáit.
A The Boring Companynak egészen komoly tervei vannak Las Vegasszal, aminek a Convention Center alatti alagút csak az első, aprócska lépése lesz. A konferenciaközpont alatt futó alagutat első körben a Strip közelebb eső szállodáival, az Encore-ral, valamint a Resort World Las Vegasszal kötnék össze, később pedig megépítenék a Las Vegas Loopot is, ami egy 24 kilométer hosszú alagúttal kötné össze a város számos szállodáját és látványosságát.
(Fotó: Ethan Miller/Getty Images, The Boring Company)